✔ Fri frakt over 399,- ✔ Fri retur ✔ 1-4 dagers levering

Carl Magazine

Carl Magazine Hjem
Hva er god passform, og hvorfor er det så viktig?
Det er to ting som i svært stor grad påvirker nivået på stilen og klærne vi bærer. Riktig størrelse og riktig passform. Men hva er egentlig passform? Og ikke minst: Hva er egentlig god passform?

Når vi ser en velkledd person, er det naturligvis flere ting som kan tiltale oss: Stiltypen, kombinasjonen av plagg og materialer, måten personen bærer plaggene på. Listen kan gjøres ganske lang. Noe som likevel alltid påvirker inntrykket, er hvor godt plaggene passer til bærerens kroppsform. I det følgende skal vi forsøke å klargjøre begrepet passform og si noen ord om hvordan du får det meste ut av en passform som er god for deg.

Vi skal begynne med å fastslå at alle personer ikke ser like ut i plagg med nøyaktig samme type passform. Som en kort definisjon av hva «god passform» er, kan vi si at det er klær med et snitt som visuelt fordelaktig følger bærerens kroppsfasong. Det gjør at plaggene faller på best tenkelig måte og ser ut slik de er ment å gjøre fra designerens hånd. Klærne ser ganske enkelt bra ut på den som har dem på.

Dette er en detalj som kan være helt avgjørende for om et antrekk tar seg godt ut eller ikke. Passform er detaljen som kan gjøre at en billig dress som sitter riktig, kan se mye bedre ut enn en dress som koster det mangedobbelte, men har feil passform for den som har den på.

Når vi har kommet så langt, begynner nok mange av dere allerede å forstå hvordan det i store trekk fungerer. God passform er likevel et nokså relativt begrep, der bærerens smak og behag også til en viss grad må tas i betraktning. Generelt kan vi si at klær med god passform sitter uten å stramme og føles trange, men heller ikke sitter for løst og henger og slenger. De skal ganske enkelt løfte frem bærerens figur på en fordelaktig måte.

Vi kan også bruke passform til å trylle med det visuelle inntrykket av kroppsbygningen, forsterke eller skjule forskjellige trekk for å endre balansen i retning av det ønskelige. Svært høye og smale personer bør unngå for ettersittende klær, ettersom det ofte får dem til å virke enda smalere. For vide og løstsittende klær skaper merkelig nok det samme inntrykket, fordi det ser ut som om bæreren er så smal at han "drukner" i klærne. Litt ekstra stoff som ikke fremhever den langsmale kroppen, men som likevel følger kroppens konturer, er det man bør satse på hvis man ønsker å virke litt kraftigere.

Kraftige personer som ønsker å gi inntrykk av å være mindre omfangsrike, bør unngå vide, løstsittende plagg. De får en bred kropp til å se enda større ut. Men også her forsterker altfor ettersittende klær kroppens form på en måte man neppe ønsker. Nok en gang er det beste plagg som faller fint langsmed kroppens konturer, uten verken å sitte for løst eller å stramme. Passform kan også bidra til å skape inntrykk av detaljer som en mer markert midje, noe som i sin tur skaper en illusjon av en slankere silhuett.

Nå er det på tide å bringe på bane verdien av skreddertilpasninger. Å ta inn vidden på et plagg, eller for den saks skyld også legge det ut hvis det er tilstrekkelig med stoff til at det lar seg gjøre, er gull verdt, og ikke sjelden helt nødvendig for å få klærne til å sitte virkelig godt. Dette gjelder først og fremst plagg som dressjakker, som skal følge kroppens form og skape en fin silhuett. Bukser ser også atskillig bedre ut hvis benvidden tilpasses dersom det er behov for det. Hvis buksene legges opp mye på lengden, kan det ofte være ekstra viktig å kompensere ved også å ta inn litt på benvidden for at buksen skal beholde sin naturlige fasong.

For å oppsummere kan vi nok en gang konstatere at god passform i stor grad dreier seg om klærnes fasong i forhold til bærerens kropp. Deretter kommer et element av bærerens egne ønsker om hvordan klærne skal sitte. Det har for eksempel lenge vært moderne og populært med temmelig smale bukseben, som ofte er blitt båret uavhengig av bærerens kroppsform.

Det finnes egentlig ingenting som er riktig eller galt når det gjelder stil. Med kunnskap om hva som ser best ut på deg selv, kan du få det meste til å fungere. Med god passform har du kommet et godt stykke på veien, uansett stil.


Tekst: Mikael Vallin
Foto: Evelina Svantesson



ABONNER PÅ CARL MAGAZINE

Vil du få oppdateringer fra Carl Magazine? Registrer deg for å få vårt nyhetsbrev.


Playboyen - en utdødd type gentleman?
Ordet playboy leder tankene hen på en mann som lever et sorgløst glamourliv i sus og dus. Men det som egentlig definerer 50- og 60-tallets playboy, er et absolutt gehør for stil og hva det vil si å være en gentleman.

”Den gylne tidsepoken da en elite av profesjonelle nytelseslystne menn fascinerte verden, er over. Det fantes bare tolv playboyer i verden, ikke flere. De var sjarmerende, snakket flere språk og behandlet kvinner pent. Jeg synes at det som var morsomt, er forsvunnet. Å reise med en kvinne til Tahiti var en utrolig opplevelse. Nå reiser alle til Tahiti. Denne generasjonen kan gjøre hva som helst, men det er ikke like moro lenger." Ordene er Gunther Sachs’ fra et intervju der han fortalte hva han syntes om de nye tidene. Gunther Sachs var milliardær og arvtaker til Opel-imperiet, men var også en suksessrik fotograf og forfatter.

Gunther Sachs ved et skrivebord
Milliardæren Gunther Sachs (også på det øverste bildet med filmstjernen Brigitte Bardot)

De som var med mellom 1950 og 1970, kan sikkert med et visst forbehold betrakte dagens jetsettere. Kanskje har det blitt litt i overkant mye bling og en altfor stor dose vulgaritet der en gang i tiden stil og god smak rådde? Nåtidens overflod av luksus for alle fantes ikke for seksti år siden. Nå kler milliardærer seg i flip-flops og hettegenser.

I dag kan vi følge celebriteter på blogger og Instagram. Før utspilte livet seg på private yachter, og om et bilde skulle deles, ble det gjort i smug av sladderpressen. Som da Sachs giftet seg med den franske filmstjernen Brigitte Bardot. Men svært ofte kunne noen få feiltrinn og skandaler passere ubemerket forbi både et nærgående pressekorps og nysgjerrige tilskuere. Den type innblikk som nå har helt fritt spillerom, var ganske enkelt ikke mulig den gangen.

Porfirio Rubirosa løste likviditetsspørsmålet med flere ekteskap
Byen Paris tilhørte polospilleren, racerkjøreren og diplomaten Porfirio Rubirosas jaktmarker. Takket være gode kontakter og et utseende som en filmstjerne var han som skapt for å leve store deler av sitt liv i lysets by. Rubirosa, som var født og oppvokst i Den dominikanske republikk, hadde stort sett alle de sosiale markørene den internasjonale playboyen skulle ha. For eksempel å vende seg elegant over for å tenne en dames sigarett eller å utbringe skåler med skålformede champagneglass. Men faktisk manglet han en av de viktigste forutsetningene for et suksessrikt playboyliv –nemlig en familieformue. Det løste Rubirosa ved å gifte seg fem ganger, hvorav to med arvinger som tilhørte noen av verdens rikeste familier. De var henholdsvis Doris Duke og Barbara Hutton, som begge kom til å gi ham gratis livsopphold og luksuriøse bosteder etter endt ekteskap. Polomatcher utenfor Paris ble avløst av middager og en tilsynelatende endeløs festing.

Porfirio Rubirosa i bil med Barbara Hutton
Porfirio Rubirosa med Barbara Hutton, en i rekken av fem hustruer

Men livet varer ikke evig, selv ikke for en playboy. Det var etter en helaftens feiring av en poloseier at Porfirio Rubirosa omkom sommeren 1965, da han krasjet med sin Ferrari 250 GT mot et tre i Bois de Boulogne. Rubirosa ble ansett for å være en av de stiligste og mest innflytelsesrike personlighetene i de eksklusive kretsene der han vanket i sin levetid. Det er ikke noe dårlig ettermæle for en mann av hans generasjon, som har levd livet blant formuende damer og i grenseløs overflod. Årsaken til Porfirio Rubirosas dødskrasj ble aldri klarlagt. Sannsynligvis var det rett og slett en bilulykke som skyldtes den dårlige kombinasjonen av for lite søvn og for høy promille. Det gikk rykter om at den 56-årlige livsnyteren hadde kjørt inn i treet med vilje. Kanskje er det å bli eldre vanskelig, selv for en playboy?


"Betegnelsen playboy blandes ofte sammen med ufordelaktige egenskaper som får oss til å glemme at det snarere dreide seg om å oppføre seg pent overfor kvinner og å opprettholde en ekte gentlemanstil"


Et ekstraordinært liv
Den tidligere og i dag utdødde playboyen trengte aldri ha en vanlig jobb for å forsørge seg. Ordet «playboy» er forresten veldig rart, og det har heller ingen god norsk oversettelse. Betegnelsen playboy blandes ofte sammen med ufordelaktige egenskaper som får oss til å glemme at det snarere dreide seg om å oppføre seg pent overfor kvinner og å opprettholde en ekte gentlemanstil. Det ble sagt at Gunther Sachs sendte en ring med diamanter på mange karat, verdt flerfoldige millioner, til sin ekskone Brigitte Bardot for å vise at han satte pris på henne flere år etter at ekteskapet var over. Det er hva man kan kalle en form for eksepsjonell sjenerøsitet, som i stor grad kjennetegner denne klassiske gentleman.

Nye tider
Gunther Sachs levde frem til 2011, men playboyens virkelige og gylne tidsalder tok slutt lenge før hans bortgang. Vi kan ha noe å lære av dem som levde i en annen tid. Klesstilen hos dagens menn må være i en oppdatert form, men de bare føttene i mokasiner fantes allerede på 1960-tallet. Stilfullhet, sjenerøsitet og en gentlemans dannelse er egenskaper som alle menn kan tilegne seg og gjøre til sine egne. Det går fint, uansett om man har en familiearv i vente eller ei.

Tekst: Anna Östberg
Foto: Getty Images



ABONNER PÅ CARL MAGAZINE

Vil du få oppdateringer fra Carl Magazine? Registrer deg for å få vårt nyhetsbrev.


Stil ifølge Maxim Lundh

Vi har tidligere her i Carl Magazine intervjuet Fabio Attanasio, grunnleggeren av TBD Eyewear. I dag snakker vi litt nærmere med varemerkets skandinaviske agent, den utrolig velkledde Maxim Lundh, om hvilke tanker han gjør seg om klær og stil.

Navn: Maxim Lundh
Alder: 23
Yrke: Agent
Utdannelse: Jönköping International Business School
Bor: Jönköping
Familie: Kjæreste
Blogg/hjemmeside: www.maximscandinavia.com
Instagram: @maximscandinavia

Hva betyr klær og stil for deg?
Uten å ty til altfor mange klisjeer synes jeg det er viktig å skjelne mellom stil og klær. Det finnes mange velkledde menn, men det er ikke ofte vi ser noen som er fantastisk stilige bare på grunn av klærne. For meg handler det om å kunne gjøre noe litt originalt og annerledes, men samtidig være avslappet og bekvem med hvordan man bærer klærne. Med fare for å gjenta meg selv mener jeg virkelig at det handler minst like mye om holdningen vi har til klær, og hvordan vi møter omgivelsene. Dessuten er stilen en av de beste måtene å faktisk uttrykke seg på og sette et personlig preg på antrekket.

Hva er ditt første stilrelaterte minne?
Jeg har alltid satt pris på alt estetisk og vokste opp med at man skal være presentabel. Interessen for skreddersydde klær tror jeg begynte allerede i seksårsalderen. Jeg var tidlig besatt av James Bond-filmer og drømte om å få gå i dress. Når foreldrene mine kom hjem fra jobben, sto jeg ofte klar i skolejakken med en stresskoffert og lot som om jeg skulle i banken. I tenårene spilte jeg en del golf, og hvis jeg skal være helt ærlig, var jeg nok like opptatt av klærne og utstyret som av selve sporten.



Hvis du skulle beskrive din egen stil, hva ville du si da?
Den har endret seg mye underveis. Interessen utviklet seg for alvor da jeg begynte å arbeide innenfor klesbransjen, men jeg har gått gjennom litt forskjellige faser. Alt fra for trange plagg til dresser som var veldig vanskelige å matche, og til og med litt streetwear. Nå for tiden er jeg svært begeistret for mer formelle plagg som dresser og jakker, og jeg forsøker å gå med det så mye jeg kan. Men på grunn av livsstilen min har jeg utviklet en stil der jeg forsøker å kle meg så fint som mulig og samtidig føle meg bekvem på reiser og lange arbeidsdager. Jeg liker virkelig tanken på å prøve å få en ledig garderobe til å føles kvalitativ og inspirerende.

Hvor finner du inspirasjon til hvordan du skal kle deg? Har du noen forbilder?
Med tanke på tilgjengeligheten av inspirasjon som finnes på nett og sosiale medier, kommer jeg hver eneste dag over ting jeg setter pris på og liker. Jeg har ingen spesifikk kilde der jeg leter etter inspirasjon, men det er nok en blanding av å ha observert og lært av visse stilikoner, men også av venner og personer jeg er blitt kjent med innenfor bransjen, som er svært flinke til å kle seg. Selvsagt setter jeg høyt legender som har vært superelegante i gamle filmer, men av en eller annen grunn har jeg aldri gravd særlig dypt i herremotens historie. I likhet med mange andre synes jeg nok at enkelte varemerker kan være utrolig inspirerende, med fantastiske produkter og kampanjer, og jeg finner en del inspirasjon der også. Men også aviser og butikker, for den saks skyld.

Når det gjelder forbilder, blir jeg inspirert av det folk har utrettet, og av personligheten deres. Det finnes personer innenfor bransjen som jeg ser på og beundrer. Personer som gjør noe enestående, som våger å tro på seg selv og har sterke meninger uten å kompromisse på visjonen de har. Dernest har jeg forbilder på forskjellige områder i livet, og faren min er nok den som først faller meg inn.

Du jobber som agent for TBD Eyewear. Hvordan gikk det til at du begynte med det?
For om lag to og et halvt år siden sto jeg overfor valget mellom enten å studere eller fortsette med jobben. Da jeg begynte å jobbe, innså jeg at jeg hadde ambisjoner om å gjøre noe eget, og startet da agenturet MAXIM SCANDINAVIA, som jeg fortsatt driver i dag. I begynnelsen jobbet jeg litt med et streetwear-merke fra London, men det første ordentlige oppdraget var da jeg ble distributør for et fransk klokkemerke. Det var utrolig lærerikt og hjalp meg å bli kjent med mange nye mennesker innenfor bransjen. Etter å ha jobbet med det en stund kjente jeg at tiden var inne for å videreutvikle agenturet, og vurderte å ta inn nye varemerker. Jeg traff Fabio, som er grunnleggeren av TBD Eyewear, på Pitti Uomo, og vi fant tonen umiddelbart. Vi bestemte oss for å satse på å lansere varemerket i Sverige, og det har virkelig vært en spennende reise. Det er både morsomt og lærerikt å få jobbe med de beste herrebutikkene og publikasjonene i Norden.

Hva er det du liker best ved å jobbe med dette, og hva er det som får deg til å fortsette?
Det har en god del å gjøre med at jeg er interessert i og verdsetter gode produkter, og at jeg treffer ekte mennesker som deler den samme lidenskapen. Jeg har klare forestillinger om hva jeg liker, men samtidig er det spennende å lære av andre og se ting fra nye innfallsvinkler. Jeg setter virkelig pris på mulighetene klesbransjen har gitt meg. Folk lytter hvis man har gode ideer, er hardt arbeidende og nysgjerrig. Det elsker jeg. Men fremfor alt er det virkelig gøy å se hvordan klær kan skape glede. Det er kult å se at folk verdsetter gode produkter. I tillegg liker jeg å reise, og denne jobben gir meg mulighet til å besøke mange interessante steder.

Har du noen stiltips du vil dele med leserne?
Jeg har hatt utrolig stor nytte av å dele inn klærne mine i to forskjellige kategorier. Før hadde jeg en tendens til å prøve å blande sammen stiler og plagg. Det kan være artig, men jeg syntes det var vanskelig å opprettholde. I stedet ser jeg nå på plagg som jeg vil bære ved mer formelle anledninger, og holder dem litt adskilt fra de mer uformelle anskaffelsene. Det har gjort at jeg ikke føler det samme behovet for å kjøpe trendy dresser og jakker som er vanskelige å få brukt i lengden. I stedet tilfredsstiller jeg det spontane suget med artige slips, lommetørklær, solbriller, joggesko osv. Jeg vil også anbefale å gå med klær som ikke er altfor tettsittende eller er for korte. Etter mitt syn får vi som regel en penere silhuett hvis klærne er litt romsligere, for da faller de finere.

Hvilke plagg vil du anbefale enhver mann å ha i garderoben?
Det klassiske er vel en solid blå blazer og et par brune skinnsko. Men jeg vil definitivt anbefale noen basisplagg, som kan bli utrolig fine når det haster å sette sammen noe i siste sekund. Man kommer langt med en genser med rund hals i kashmir- eller merinoull, et par litt finere bomullsbukser og en fin regnfrakk. Semskede jakker er også veldig anvendelige og funker like godt til jeans som til flanellsbukser. Jeg har aldri sett en dress eller jakke som ikke er kjempefin til en lyseblå- og hvitstripet skjorte. Det er litt mindre formelt enn en enkel hvit og er lettere å bære uten slips. Fokuser på enkle ting som god passform, nøytrale farger som er lette å matche, og interessante materialer med struktur.

Lever du etter noen stilregler, og hva er de i så fall?
Det finnes antakelig en mengde stilregler å etterleve, men jeg vil helst ikke tenke for mye på dem. Riktig nok kan det være passende å holde seg til visse regler ved mer formelle og høytidelige anledninger, men jeg ser dem heller som retningslinjer enn regler. Et godt eksempel er brunt og svart. Personlig syntes jeg lenge det var vanskelig å få de to fargene til å fungere sammen. Men en venn av meg har nylig begynt å bruke små svarte detaljer til brune dresser, noe jeg synes er veldig stilig. Klær, mote og estetikk er mer kunst enn vitenskap i mine øyne. Noen ting fungerer bra med andre og omvendt, men det får vi aldri vite med mindre vi prøver. Viktigst av alt: Jeg prøver bestandig å kle meg etter årstid, anledning og sted.

Tekst: Jon Carrington
Foto: Evelina Svantesson



ABONNER PÅ CARL MAGAZINE

Vil du få oppdateringer fra Carl Magazine? Registrer deg for å få vårt nyhetsbrev.


Stil er enkelt!
Mange ganger kan det oppleves som vitenskap å velge riktig bukse til en jakke, eller skjorte til et par bukser. Høres det kjent ut? Nøkkelen og løsningen i alle situasjoner er: Gjør det enkelt!

I løpet av alle de årene jeg både har arbeidet med klær og rent personlig har hatt en stor interesse for stil og hvordan jeg selv kler meg, har jeg fått spørsmål fra venner, bekjente eller lesere om hvordan de skal kombinere den nye favorittskjorten med et par bukser eller en jakke. Ofte gjør vi det vanskeligere og mer komplisert enn det trenger å være. Den alltid aktuelle løsningen og hemmeligheten bak det å se velkledd ut er å gjøre det enkelt.

Det er mange kleskombinasjoner som anses som klassiske, og som med enkle grep også forblir tidløse og aktuelle alternativer. Det gjelder så vel farger som mønster. En marineblå jakke, ensfargede skjorter i lyseblått og hvitt, bukser i lysere toner av beige, brunt og grått kombinert til brune skinnsko eller hvite sneakers, kan ofte dekke størsteparten av en manns klesbehov når det gjelder basisplagg.

Noen generelle råd som gjør at stil blir enkelt:

  • Det er lettere å bruke en mørkere overdel til en lysere underdel.

  • Skjorten bør alltid være lysere eller i samme fargenyanse som jakken du har på deg.

  • Velg i utgangspunktet bare ett mønstret plagg, gjerne kombinert til ensfargede klær. Rutete jakke til ensfargede bukser, eller rutete bukser til en ensfarget jakke, osv ......

  • Et belte i samme farge som skoene øker stilnivået på antrekket betraktelig.

Mønstrede eller fargeglade plagg er fint, men de er ikke alltid like anvendelige eller lette å bruke. La heller innkjøpene bestå av mer anvendelige, ensfargede plagg til du har en god basisgarderobe som du deretter kan kanskje kan komplettere med farger og mønstre som krever litt mer for å kunne kombineres med øvrige plagg du har i garderoben. 

"En vanlig misforståelse er at jo mer spesielt et plagg er eller desto mer spesielt eller iøynefallende det er, både når det gjelder farger såvel som mønster, desto finere blir det."

En vanlig misforståelse er at jo mer spesielt eller mer iøynefallende et plagg er når det gjelder både farger og mønster, desto finere blir det. Sannheten er heller at verdens mest velkledde menn ofte er de som til det perfekte mestrer kunsten å kombinere nedtonede, ensfargede plagg med et balansert innslag av diskré mønstre og farger i nyanser som harmonerer.

En annen misforståelse kan for eksempel være at "svart alltid fungerer", noe som fører til at svært mange menn nesten alltid bærer svarte sko til alle klærne de eier. Det er egentlig slik at svart som regel er en altfor mørk og skarp kontrast til de øvrige plaggene man har på seg. Brune sko ser derfor ofte mye bedre ut til vanlige plagg som beige chinos eller blå jeans.

Alle disse "enkle" plaggene havner ofte i den kategorien vi omtaler som basisgarderoben. Klær som gir et solid og anvendelig fundament å bygge videre på. Les gjerne mer om hvordan du best bygger opp basisgarderoben her, og finn enkle råd for å kunne se avslappet og tidløst velkledd ut.

Tekst: Mikael Vallin
Foto: Evelina Svantesson



ABONNER PÅ CARL MAGAZINE

Vil du få oppdateringer fra Carl Magazine? Registrer deg for å få vårt nyhetsbrev.


En klassisk tilnærmelse til en velkledd sommer
Dersom du er du interessert i en klassisk klesstil, er det ofte vanlig at man har bygd opp en større garderobe med et storre utvalg og eier flere gode plagg tilpasset tiden oktober–april enn de varmere sommermånedene. Det er helt naturlig, og snarere regelen enn unntaket. Det finnes egentlig tre hovedårsaker til dette. For det første er utvalget av stilige klær ofte størst om høsten og vinteren. For det andre har sommerhalvåret flere helligdager noe som betyr mer fritid som gjør at du kanskje kler deg litt mindre formelt. Og selvsagt spiller også det varme været inn. Vil du være velkledd, innebærer det som oftest dress eller jakke, og det kan være en utfordring når det er varmt. I dag vil vi derfor både fortelle litt om hvordan dette historisk har sett ut, og hva vi kan gjøre for å holde stilen også når temperaturen overstiger 25 grader.
 
Aller først skal vi slå hull på en myte; ull trenger ikke å være for varmt for sommeren. Det skal vi forklare nærmere nedenfor. Når vi skal avgjøre hvor varm for eksempel en dressjakke er, er det like viktig å se på konstruksjonen som på yttermaterialet. Har den fôr og et tykt mellomlag i kanvas, spiller det ingen rolle om yttermaterialet er lett. Jakken kommer uansett til å være et varmt plagg. For å finne egnede plagg som er behagelige i varmen, gjelder det like mye å vurdere plaggets oppbygning som dets materiale.

Det er alltid lurt å ta et tilbakeblikk for å kunne forstå nåtiden. Når vi snakker om en klassisk stil, ser vi for oss begynnelsen rundt 1920. Vi kan på mange måter si at det var omtrent da grunnlaget ble lagt for det vi i dag anser å være den klassiske stilen. Fram til da bar man som oftest en bukse, en mellomting mellom en frakk og en jakke, og gjerne et slips. I løpet av 1920-årene begynte dressen å gjøre seg gjeldende. Til å begynne med ble dette ansett som en svært uformell måte å kle seg på, som bare egnet seg til sport.

Noen tiår senere hadde dressen fått fotfeste og var blitt det antrekket mange menn bar til både arbeid og fritid, om enn ikke om kvelden. Smoking var det korrekte til middag.

Generelt sett var dressene i ull som var en tanke grovere enn i dag. Det var antakelig to årsaker til dette. For det første var det vanskelig for veveriene med datidens teknikk å lage de ekstremt tynne og fine stoffene vi har i dag, og det var heller ikke like enkelt å eksperimentere med blandinger på samme måte som i dag. Det skal likevel sies at det ikke var noen enorm forskjell. Viktigere var muligens det økonomiske aspektet. Folk tenkte mer langsiktig, hadde lavere forbruk og krevde i større grad at et plagg skulle vare lenge. Når vi ser i gamle arkiver hvordan menn kledde seg på den tiden, var det en ekstremt sjenerøs fasong med vide jakker og bukser som på den måten kanskje var en anelse svalere enn mange av dagens ettersittende jakker og bukser.

Det må likevel poengteres at vi faktisk kan finne gamle dressannonser fra 1930-tallet som markedsførte spesielle sommerdresser i såkalt «tropical-wool».

I et historisk perspektiv inntraff noe uhyre viktig på 1930-tallet. En ung skredder i Napoli, ved navn Vincenzo Attolini (en av forfedrene til Cesare Attolini) revolusjonerte moten ved å helt omforme datidens mote og hvordan en jakke skulle se ut. Vi bør ha klart for oss at Napoli på denne tiden var et sted store deler av Europas aristokrati oppsøkte, og stilen fram til nå hadde vært svært britisk. Attolini valgte å skape en jakke i en svært myk konstruksjon uten vattering og oppbygde skuldre og la grunnlaget for den stilen Napoli er kjent for i dag, og som på mange måter påvirker dagens klassiske mote og skreddersøm.

I tillegg til å være en behagelig og fin jakke ble den av forklarlige grunner også svalere enn en jakke med mye fôr og oppbygning.

Olof Nithenius i grön kostym
Olof Nithenius i uddakavaj
Det betyr altså at det i sommerhalvåret kan være lurt å se etter en mykere og lettere konstruksjon hvis man vil kle seg stilig også når det er varmt. Nå for tiden er det ganske lett å finne denne typen plagg, ettersom denne moten har kommet til å gjelde stort sett hele året. Det finnes en mengde merker, fremfor alt italienske, som tilbyr jakker som er like myke som en cardigan.

Det neste aspektet er materialet. Som det ble sagt innledningsvis, er det en myte at ull ikke fungerer om sommeren. Det er faktisk helt motsatt, men du må vite hvilken type ull du skal se etter. Det fine med ull er at det er et naturlig materiale med egenskaper som innebærer at det varmer når det er kaldt, men også kan virke avkjølende og luftig når det er varmt. Det avgjørende er hvordan stoffet er vevd.

Det finnes varianter av det som på engelsk kalles worsted wools, det vil si, kamgarnsull, som fresco og tropical wool, som fungerer fortreffelig også når det er svært varmt. Vevingen er løs, og stoffene puster derfor svært godt. De er dessuten svært motstandsdyktige mot krølling, noe som gjør dem egnet til forretningsdresser om sommeren. Selv den grove mohairullen kan fungere godt om sommeren.

Ellers foretrekker nok mange menn bomull og lin til sommerbruk. Det er også to naturlige og fantastisk fine materialer som fungerer svært godt når det er varmt. Det bør påpekes at bomullstvill kan være svært tettvevd, og da puster stoffet mindre godt, og man risikerer at svetten renner til tross for at stoffet føles relativt lett.

Disse materialene er svært fine, men er mindre formelle enn hva ullvariantene ovenfor er. Det avgjørende er altså i hvilke sammenhenger plagget skal brukes. Hvis man arbeider i et formelt miljø kan kanskje en lindress bli helt feil?

Men også disse kleskodene begynner etter hvert å mykes opp i Norge. Nå for tiden ser vi jeans og linjakke på en advokat og bomullsdress på en bankmann. Spesielt i sommermånedene er toleransenivået på kontorene temmelig høye. For den som vil og tør, finnes det altså alternativer også når temperaturen stiger.

Avslutningsvis til en av årets store trender innenfor den velkledde moten, #menswear om man vil. Det er nemlig slik at det til tross for hva mange vil gi inntrykk av, hersker trender også innenfor den klassiske moten. Enkelte sier at det ikke er tilfelle, men det er løgn. Selv om det er nyanseforskjeller som den vanlige mannen i gaten kanskje ikke legger merke til, er det hver sesong nye attributter som bæres av de betydningsfulle personene som direkte eller indirekte påvirker måten vi kler oss på. I sommer har det utvilsomt vært seersucker. Det er det engelske navnet på materialet vi helst kjenner som kretong eller krepp. Det er som oftest i bomull og har en lett krøllet og litt boblete struktur. Under sommerens utgave av Pitti Uomo i Firenze så man dette materialet overalt, først og fremst i dressform. Dette gir et forvarsel om at det kommer til å henge riktig mange seersucker-plagg i butikkene neste sommer. Og hvorfor ikke – det er et fint og utrolig praktisk materiale som puster og føles svalt selv når varmen stiger over 25 grader.

Nå er tiden inne for at jeg selv skal ta ferie. Hva kommer jeg til å ha på meg når jeg forlater stranden og nærmer meg byen igjen? Jo, en tynn bomullsdress i olivengrønt, semskede mokasiner, en tynn, lyseblå skjorte, shantungslips og et lommetørkle i lin. Panamahatten får imidlertid bli igjen hjemme. For meg er det "vil-men-kan-ikke-plagg", og jeg velger det som føles mest bekvemt og riktig. Det er det beste rådet jeg kan gi dere også!

God sommer!

Tekt: Olof Nithenius
Foto: Ted Olsson
Andreas Weinås: Sjarmen med italiensk stil
Jeg har mange ganger reflektert over hva det er som gjør at italienske menn ses på som noen verdens best kledde menn. Den naturlige forklaringen burde kanskje være at landet har vært ledende når det gjelder produksjon av skreddersydd herretøy i nesten et århundre, men jeg tror det ligger dypere enn det.
 
Hva er egentlig den typiske italienske stilen?
 
Når man prater om italiensk stil er det et ord som ofte dukker opp - nonchalanse. Det grunnleggende innen italiensk stil (og kanskje faktisk stil helt generelt) er å ikle deg klærne på en så naturlig og avslappet måte som mulig. Det spiller ingen rolle om det handler om et par jeans og en skinnjakke eller en tredelt dress, følelsen skal alltid være like naturlig. Det først nevnte antrekket tror jeg ganske mange menn kan føle seg vel i, men å få en skreddersydd dress til å føles like behagelig som en pyjamas er lettere sagt enn gjort. 

Stilikonen Gianni Agnelli
Gianni Agnelli, forfaderen til det vi i dag benevner som Sprezzatura

Italienerne ligger i forkant også når det gjelder hvordan de kombinerer klærne sine. Klassiske stilikoner som Gianni Agnelli og Luciano Barbera har vært framgangsrike i det som i dag nesten har blitt en egen subkultur - Sprezzatura. ”Sprezz” er ikke noe nytt og oppstod allerede på 1500-tallet av forfatteren Baldassare Castiglione som et uttrykk for ”en spesiell nonchalanse og å gjøre noe uten opplevd anstrengelse eller tanke”. I dag er dette satt på sin spiss på motemessen Pitti Uomo i Firenze der detaljer som munkesko med åpne spenner, imiterte telefonsamtaler og oppbrettede skjortesnipper er våpen i kampen om hvem som kan oppfattes som aller mest avslappet.

Selvsagt er nonchalansen kanskje ikke alltid så ubevisst som den noen ganger forsøkes framstilles som, men jeg tror alle kan ta til seg det konseptuelle uttrykket ”sprezzatura” uten at de av den grunn legger til de helt spesielle detaljene. For noen kan det vises via en asymmetrisk four in hand-knut, for en annen kan det være et armbånd. Det viktigste er at man legger til noe som er personlig.

Hva er nøkkelen til at italienerne har lykkes så godt med å få til akkurat dette? Jeg skulle si at det starter allerede på plaggnivå. Titter man på klassisk italienske skreddersydde plagg (og først og fremst i den sørlige delen av Italia) så er kjennetegnet en lettere kanvaskonstruksjon, en myk og naturlig skulder og en noe kortere dressjakke enn for eksempel den klassiske brittiske. Sammen skaper dette en følelse for fører tankene til en ulljakke framfor den rustningen som brittisk skredderi ofte stoltserer med.

Min personlige mening når det gjelder italiensk herremote er at den blir aller best når den kombineres med nettopp det klassisk brittiske. Uttrykket som beskriver dette kan være Stile Inglese og hentyder til det at italienere tar til seg den brittiske stilen. Kanskje lurer dere på hva som er så fantastisk med dette? Jo, kombinasjonen av grovere tweed og krittstrekstripete flanell fra Storbritannia, produsert i en myk italiensk konstruksjon, gir det beste av to verdener. Du får fin fall på plagget og god slitestyrke takket være de mindre og delikate valgene av stoff, men den myke kanvasen avdramatiserer den noen ganger litt mer stive brittiske stilen.

Nicola Riccí
Gianni Agnelli 
I dag er det kanskje mange som lurer på om merkingen Made in Italy i foret på dressjakken først og fremst er et markedsføringsknep. Fakta er at den italienske produksjonen i aller høyeste grad fortjener statusen den har fått. Når bedrifter i store deler av Europa på 60- og 70-tallet valgte å flytte produksjonen av klær til Asia, Baltikum og Sør-Amerika valgte italienerne å blir værende. Dette har ført til at kunnskap fra generasjoner har blitt videreført når det gjelder tilskjæring, håndsøm og konstruksjon. Derfor er det ingen tilfeldighet at den aller største delen av verdens mest eksklusive dresser faktisk sys i Italia i dag.
 
Vi kan se eksempler på dette i noen av varemerkene som er representert hos Care of Carl. Barba Napoli; et skjortemakeri som produserer håndlagde skjorter etter alle kunstens regler. Selv om alle håndlagde deler i produksjonen av en skjorte ikke har en spesiell funksjon er det umulig å ikke elske håndverket som står bak dette. Et håndverk som dessverre mer eller mindre har forsvunnet i Skandinavia. Et annet eksempel er buksespesialisten Incotex fra Venezia. Det å sy et par bukser krever færre moment som gjøres for hånd, men krever derimot en stor kompetanse når det gjelder tilskjæring for å få til en perfekt passform som skal passe mange mennesker. Jeg er helt sikker på at det ikke er en tilfeldighet at så mange menn blir positivt overrasket når det prøver et par Incotex for første gang.
 
Plaggene er selvsagt bare en liten del av årsaken til de italienske framgangene når det gjelder stil, for stil er så mye mer enn klær. Det er måten man er på, hvordan man beveger seg og ikke minst hvilken innstilling man har til livet. Det handler om å behandle andre mennesker slik man selv ønsker å bli behandlet, å respektere andres personlighet, antrekk eller smak uansett om den ikke er som ens egen. Min erfaring er at italienerne har et utrolig varmt og innbydende syn på klær og stil. Man gestikulerer med hele kroppen, man smiler og ikke minst gir man hverandre klemmer og kyss på kinnet, både mellom kvinner og menn.
 
For å sitere Luca Rubinacci, arvtager til det anrike skredderiet Rubinacci: ”The English make suits for people who like to shake hands, we make suits for people who like to hug.
 
Tekst: Andreas Weinås
Foto: Andreas Weinås & Getty Images
Grå dress i glen check-mønster

Uforet og ukonstruert er noe vi gjerne anbefaler både når det gjelder dressjakker og frakker. Konstruksjonen åpner for en noe enklere passform, rundere formede skuldre og skaper et smidig plagg med god komfort.Her ser vi en mørkegrå flanelldress i såkalt Glencheck eller Prince of wales-ruter med rette lommer, åpne knapphull nederst på armene og brede jakkeslag.

I dagens antrekk har vi valgt å kombinere dressen med en grå skjorte, et blått slips samt et par brune munkesko. Til en mønstret dress velger vi å ha øvrige plagg i sobre og ensfargede nyanser. Vi lar helt enkelt dressen være i fokus.

Den marineblå frakken er et plagg som er enkelt å kombinere med andre plagg og som blir og elegant til den mørkegrå dressen. En kontrast som ikke tar over men isteden kompletterer helhetsinntrykket av antrekket.   

Glen check-mönster
Närbild på portfolio från Tod's

[SLIDER2 START]
[ARTNR='13074011r']
[ARTNR='13077211r']
[ARTNR='13160410']
[ARTNR='13092611r']
[ARTNR='13136811r']
[ARTNR='12050011r']
[ARTNR='13257310']
[ARTNR='13511510']
[SLIDER2 STOPP]

Tekst: Philip Conradsson
Foto: Evelina Svantesson

Basisplagget: Sweatshirten
I vår serie om basisgarderoben har vi nå kommet til et plagg som er nyttig i mange sammenheng og i mange stiler; Sweatshirten. Les om det gamle treningsplagget som i dag like gjerne brukes på vei til trening som utenpå en skjorte. 

Vi starter med å forklare hva vi legger i beskrivelsen "sweatshirt"; I vår artikkel mener vi med "sweatshirt” gensere som ofte er sydd i bomullsjersey. De har som oftest rund hals og går også visse ganger under navnet ”Collegegensere”, da man henviser til de gensere som opprinnelig kommer fra amerikanske universitet og opprinnelig hadde trykk eller broderi med universitetets navn på brystet. ”Sweater” derimot, er den generelle engelske termen for langermede gensere.

Opprinnelig var sweatshirten et plagg man brukte på trening og ved fysisk aktivitet. I dag er den mer et universelt plagg som kan kombineres til flere forskjellige stiler. Den finnes i veldig mange varianter, farger og kvaliteter når det gjelder materialer og produksjon. 

Selv om sweatshirten opprinnelig var tenkt som et treningsplagg så anbefaler vi at den først og fremst benyttes ved mindre krevende fysisk aktivitet og kanskje først og fremst som et varmende plagg man tar på seg før og etter trening. Det tykke bomullsstoffet binder fukt og passer derfor ikke like godt som treningsplagg i seg selv. 

Valg av farge til basisplagget
De sweatshirts som er en viktig del av de mer avslappede antrekkene i garderoben din kan mer fordel være marineblå eller i en grå nyanse. Svake grønne toner er også bra valg da de på samme måte som grått og marineblått er en nøytral farge som er lett å kombinere med veldig mange andre farger i både kalde og varme toner. Dersom garderoben din inneholder mye svart og ensfargede kombinasjoner er en svart sweatshirt også et fint alternativ.

Som basisplagg i hverdagsgarderoben kan altså sweatshirten kombineres til mange stiler. Varianter i for eksempel marineblått, brunt eller grønt passer perfekt til chinos, gjerne over en oxfordskjorte. Denne kombinasjonen kan også kompletteres med en blazer i litt grovere material for å få fram en mer dresset look som passer like fint på jobben som på fritiden.

[SLIDER2 START]
[ARTNR='13501211r']
[ARTNR='12728811r']
[ARTNR='12246211r']
[SLIDER2 STOPP]
Størrelse og passform
På samme måte som andre basisplagg er det viktig å tenke på størrelse og passform når man kjøper en sweatshirt, men kanskje ikke like viktig som ved valg av andre overdeler. En smalere og mer figurnære sydd sweatshirt skaper et mer dresset inntrykk, mens en videre og mer løstsittende variant gir et mer hverdagslig inntrykk. Den siste varianten blir også vanskelig å kombinere som et ekstra lag under for eksempel en blazer, noe som kan være bra å tenke på når man velger plagg.

En bra retningslinje når det gjelder valg av størrelse er som så ofte ellers skuldersømmenes plassering når du har på deg plagget, altså sømmen oppe på skulderen som fester armen i genserkroppen. Denne bør være omtrent ved det punktet på skulderen der skulderen rundes av og overgår i overarmen. Dersom sømmen ligger veldig mye lenger ned ser plagget ofte for stort ut. På samme møte kan plagget virke for lite dersom sømmen ligger langt inn på skulderen. Dette gjelder ikke dersom genseren er en modell med såkalt "raglan-arm" som savner en vanlig skuldersøm. Da bør armlengde og vidde på genseren avgjøre valget av størrelse.
 
[SLIDER2 START]
[ARTNR='13470511r']
[SLIDER2 STOPP]Sweatshirt med skulderparti av raglanmodell

Sweatshirten kan sannsynligvis bli et av de mest nyttige plaggene du har i basisgarderoben. Det er bare din egen stil og kreativitet som setter grensen for bruksområdet for sweatshirten. Og som vanlig; Finner du en modell som passer fint - invester i flere farger. For mer inspirasjon om andre plagg i basisgarderoben, klikk her.

Tekst: Mikael Vallin
Foto: Evelina Svantesson
Januar - Redaksjonens 10 favoritter
Enda et stilfullt år har passert og vi innleder 2017 med store forventninger på det som komme skal. Til det nye året har vi valgt ut 10 av våre favoritter som gir et bilde av det som kommer inn i løpet det nye året.

Plaggene vi valgt ut er en god blanding mellom dresset og ledig, der vi gjerne ser at man kombinerer begge stilene og lar disse smelte sammen.

1. Scarfet

[SLIDER2 START]
[ARTNR='13475810']
[SLIDER2 STOPP]Et fint tilbehør til frakken. Et scarf i ull- og silkeblanding fra Morris Heritage i en sober, monokrom fargeskala.
 
2. Button down-skjorten

[SLIDER2 START]
[ARTNR='13513011r']
[SLIDER2 STOPP]Ensfarget og klassisk button down-skjorte fra Stenströms nye linje "1899". En kolleksjon der de har satset på mer eksklusive stoffkvaliteter og der de har lagt fokus på de små detaljene. Blant annet så benytter man seg av supimabomull, en ekstra fin bomullskvalitet som tilsvarer ullens eksklusive kvalitet kashmir.
 
3. Notatboken

[SLIDER2 START]
[ARTNR='13140910']
[SLIDER2 STOPP]La verden legge merke til deg med en håndlaget notatbok fra det luksuriøse britiske varemerket Smythson. Et klassisk format på en notatbok med en myk og føyelig perm produsert i lammeskinn.
 
4. Pologenseren

[SLIDER2 START]
[ARTNR='13475311r']
[SLIDER2 STOPP]Finstrikket genser fra Morris Heritage. Produsert i et fint ullgarn fra den velrennomerte garnprodusenten Zegna Baruffa. Velg å bruke den under dressjakken eller bare som den er til et par flanellbukser.
 
5. Chelseabootsen

[SLIDER2 START]
[ARTNR='12051011r']
[SLIDER2 STOPP]Crockett & Jones klassiker, chelseabooten ”Chelsea 8”. En noe lavere støvel produsert i mokka. Modellen produseres for hånd med en randsydd konstruksjon i deres egen fabrikk i Northampton, England.
 
6. Shacketen

[SLIDER2 START]
[ARTNR='13338811r']
[SLIDER2 STOPP]En kombinasjon av skjorte og jakke, som er et perfekt plagg å bruke som et ekstra lag under frakken eller som den er når det blir litt varmere i været.
 
7. Denimskjorten

[SLIDER2 START]
[ARTNR='13509111r']
[SLIDER2 STOPP]Klassisk denimskjorte fra Replay i en lys og myk vask. Et fint, uformelt alternativ til fritiden eller til jobben.
 
8. Slip-on sneakersen

[SLIDER2 START]
[ARTNR='13510811r']
[SLIDER2 STOPP]Selv om vi kanskje ikke er midt i sesongen for sneakers så kan vi allikevel ikke la være å ta med denne muldvarpsfargede slip-on sneakersen fra Tod’s på denne listen. Kombiner gjerne disse til et avslappet antrekk med khakifargede chinos og en ensfarget sweatshirt.
 
9. Chinosen

[SLIDER2 START]
[ARTNR='13044311r']
[SLIDER2 STOPP]Incotex chinos i en slim fit-modell. Den flaskegrønne fargen gjør at disse passer fint som et ledig alternativ til blazeren.
 
10. Skuldervesken

[SLIDER2 START]
[ARTNR='13536110']
[SLIDER2 STOPP]Håndlaget skulderveske fra Tärnsjö Garveri. Produsert i kalveskinn i fargen burgundy - en farge som framhever veskens fine messingfargede detaljer. Den løstagbare skulderremmen fungerer perfekt for å bære den som vanlig over skulderen eller tvers over brystet når du sykler til jobben.

Tekst: Jon Carrington
Foto: Evelina Svantesson
Det å være en gentleman
Det å kalle noen en gentleman er ofte et hyggelig kompliment. Mange bruker begrepet og vil gjerne være nettopp en gentleman, men hva betyr det egentlig å være en gentleman, historisk og i dag?

En gang i tiden ble man mer eller mindre født som en gentleman. Det var noe man var ut fra slektskap, finansielle forutsetninger og hvilket liv man levde og klesstilen som fulgte med dette. Det å være en gentleman skulle også bygges på at man forholdt seg høflig til omverdenen og mennesker man omga seg med. Sannheten var nok ikke alltid slik i virkeligheten. Dersom du ble sett på som en gentleman i 1700- og 1800-tallets England fulgte det automatisk med mange fordeler, som for eksempel et formildende syn på lovbrudd i forhold til vanlige mennesker som ikke hadde samme økonomiske muligheter. 

I Charles Dickens ”Store forventninger” gis et ganske tydelig bilde av hvordan man så på det å være en gentleman på den tiden. Den foreldreløse smedlærlingen Pip får plutselig uventet økonomisk støtte for å flytte til London for å bli en gentleman. Han spør: "Hvordan skal jeg forsørge meg i London?", hvorpå hans formynder ler godt og konstaterer: "Du skal være en gentleman".

Det viser seg at Pips velgjører er en enkel mann som tidligere i livet har vært dømt til et langt fengselstraff, for en handling som han begikk sammen med en annen mann som på den tiden ble sett på som nettopp en gentleman. Pips velgjører ble dømt til en veldig lang straff og deportert til Australia. Den medskyldige, som ble ansett være en gentleman, påstod seg å ha blitt villedet av "den vanlige mannens dårlige innflytelse", og fikk derfor en mye mildere dom.

Den unge gentlemannens levemåte beskrives som en hverdag som består av å bruke penger på dyre middager, fine klær og store overdådige fester, ofte med en oversitterattityde ovenfor sin omgivelse. Etter en lang og innviklet historie står det allikevel klart og tydelig at en sann gentleman handler om indre godhet og respekt, og ikke om en velpolert fasade.

I dag brukes begrepet gentleman fortsatt ofte for å beskrive et velkledd og ofte påkostet ytre. "Han ser ut som en gentleman”. Noe som i utgangspunktet kun bør være den endelige touchen og det visuelle uttrykket for den underliggende personligheten. Den sanne gentlemannen er en person som oppfører seg fint, ydmykt tar hensyn til sin omgivelse og behandler sine medmennesker på en verdig måte og er en person man kan stole på. 

Grunnlaget for en gentleman ligger i ord som: Omtanke, respekt, ydmykhet, til å stole på, ærlighet og andre kvaliteter som ligner disse. Spesielt det å være snill. Ingen klær i verden kan skjule en dårlig attityde. De kan derimot vakkert løfte fram en herlig personlighet. Uansett om du har på deg håndsydde sko eller sneakers, dress eller jeans og genser, så bor det en gentleman i oss alle. 

Gentlemannen og også gentlekvinnen finnes overalt rundt omkring oss. I smilet du gir når du tilfeldigvis møter noens blikk på bussen eller toget på vei til jobben i morgenrushet. Når du tar deg tid til, selv om du selv har det travelt, å hjelpe en person som mister noe. Klassikeren å holde døren for noen som selv har vanskelig for å gjøre det. Det ligger veldig mye i at desto mer du gir til din omgivelse, desto mer får du tilbake. 

Velg å prøve dette aktivt en dag. Gi komplimenter. Gi uventet hjelp til noen. Ta en pause og trekk pusten rolig når du føler at verden farer forbi deg. Innstillingen kommer til å føre til en belønning både til deg selv og alle i din nærhet. Det å være en gentleman ligger både i små hverdagsgjerninger som i større innsatser, og hvem som helst av oss kan være en gentleman. 

Tekst: Mikael Vallin
Foto: Evelina Svantesson
Vil du fortsette der du var?
Nei, jeg vil starte på nytt
Ja, jeg vil fortsette

Kunderådgivning

Tilbake

Kontakt oss

Telefon

800 31200
Hverdager mellom 08.00-17.00.

Mail

[email protected]
Hverdager besvarer vi ditt mail i løpet av 24 timer.

Vanlige spørsmål

Svar på de mest vanlige spørsmålene finner du her.
4.80/5 5094 Omtaler

Rask levering, rask kundeservice ved bytte og god handelsopplevelse. 

Erik S

2024-04-15

Kjøper

2024-04-03

Raskt levert. Bra produkt. 

Jonas T

2024-04-11

Kjøper

2024-03-27

Fantastisk nettbutikk, og overlegen kundeservice! 

Jo T

2024-04-04

Kjøper

2024-03-26

Alltid bra!!!!!

Holger L

2024-04-04

Kjøper

2024-03-25

Problemfri handel. varen levert rett i postkassen. Produktet virker som forventet.

Egil G

2024-04-01

Kjøper

2024-03-21

Meget bra!!

Petter B

2024-03-28

Kjøper

2024-03-18

Rask levering, godt utvalg

Synne B

2024-03-21

Kjøper

2024-03-11

rask levering, anbefaler

Andrei T

2024-03-21

Kjøper

2024-03-12

Alltid fornøyd! 

Samraj S

2024-03-20

Kjøper

2024-03-10

Den ene skoen hadde en flik inne i skoen som har gitt meg gnagsår, eller alt topp.

Lars V

2024-03-18

Kjøper

2024-03-07

Rask levering. Svært fornøyd

Marcus A

2024-03-13

Kjøper

2024-03-03

Veldig fornøyd med levering og nye skoene. 

Méisam A

2024-03-11

Kjøper

2024-02-29

Fornøyd med kjøpet👍

Anette H

2024-03-11

Kjøper

2024-02-29

Supert utvalg av fine klær og god service

Line H

2024-03-11

Kjøper

2024-02-28

Great product and fast delivery. Thank you, Care of Carl!

Fredrik J

2024-03-06

Kjøper

2024-02-25

Fint skjerf. Rask service og levering , fornøyd :)

Merete D

2024-03-06

Kjøper

2024-02-24

Rask levering 😊

Youssef M

2024-02-29

Kjøper

2024-02-20

Bestilte en Gran sasso Alcantara jakke. Kjøpte også en liten suprise. Men fikk ikke noe ekstra, så det var jo kjipt. Ellers var jakken candy. 

Vetle K

2024-02-28

Kjøper

2024-02-14

Veldig god service, og rask levering.

Marianne E

2024-02-26

Kjøper

2024-02-15

Alltid fornøyd 

Abdelaziz M

2024-02-26

Kjøper

2024-02-16

Meget fornøyd. Vakkert slips. 

finn m

2024-02-26

Kjøper

2024-02-14

Enkelt, kjapt og gode priser. Jeg liker min nye Seiko.

Tore B

2024-02-21

Kjøper

2024-02-10

Anbefaler 👍

dragan j

2024-02-21

Kjøper

2024-02-09

Helt prefekt

Muhamet K

2024-02-19

Kjøper

2024-02-08

Veldig bra og smidig 

Pål C

2024-02-15

Kjøper

2024-02-05

Gode tøfler

Per R

2024-02-14

Kjøper

2024-02-04

Rask levering i miljøvennlig konvolutt og flott produkt :)

Mona G

2024-02-13

Kjøper

2024-01-29

10/10 , en kjempe bra side å bestille klær over nett på👍

Addil A

2024-02-12

Kjøper

2024-02-01

Alltid veldig rask levering og gode produktee

Nille A

2024-02-07

Kjøper

2024-01-28

Choose your delivery country
  • SE
  • SE
  • DK
  • NO
  • FI
  • DE
  • AT
  • IE
  • NL
  • FR
  • CH
  • ES
{ "SE": { "content": "Välkommen till vår svenska butik. ", "usp_list": [ "Fri frakt över 399 kr", "Fri retur", "1-3 dagars leverans" ], "image": "https://www.careofcarl.com/dokument/bibliotek/Image/Bilder/Hemsida/Footer/country_select_SV.png", "cta": "Välj ditt leveransland", "button_text": "Byt land" }, "IE": { "content": "Welcome to our English store! Here's some specific information for international customers.", "usp_list": [ "Free Delivery From €30", "Free returns", "No customs duties" ], "image": "https://www.careofcarl.com/dokument/bibliotek/Image/Bilder/Hemsida/Footer/country_select_EU.png", "cta": "Choose your delivery country", "button_text": "Change country" }, "DK": { "content": "Velkommen til vores danske butik! Her er nogle specifikke oplysninger for Danmark.", "usp_list": [ "Fri fragt over 299;-", "Fri retur", "1-3 dages levering" ], "image": "https://www.careofcarl.com/dokument/bibliotek/Image/Bilder/Hemsida/Footer/country_select_DK.png", "cta": "Vælg dit leveringsland", "button_text": "Skift land" }, "FI": { "content": "Tervetuloa suomalaiseen kauppaamme! Tässä on tiettyjä tietoja Suomelle.", "usp_list": [ "Ilmainen toimitus yli 30€ tilauksille", "Maksuton palautus", "Toimitusaika 2-5 pv" ], "image": "https://www.careofcarl.com/dokument/bibliotek/Image/Bilder/Hemsida/Footer/country_select_FI.png", "cta": "Valitse toimitusmaasi", "button_text": "Vaihda maata" }, "NL": { "content": "Welkom in onze Nederlandse winkel! Hier is wat specifieke informatie voor Nederland.", "usp_list": [ "Gratis bezorging vanaf €30", "Gratis retour", "Geen inklaringskosten" ], "image": "https://www.careofcarl.com/dokument/bibliotek/Image/Bilder/Hemsida/Footer/country_select_EU.png", "cta": "Kies uw bezorgland", "button_text": "Verander van land" }, "DE": { "content": "Willkommen in unserem deutschen Shop! Hier sind einige spezifische Informationen für Deutschland.", "usp_list": [ "Standardversand frei ab 30 Euro Bestellwert", "Kostenlose Rücksendung", "Keine Zollgebühren" ], "image": "https://www.careofcarl.com/dokument/bibliotek/Image/Bilder/Hemsida/Footer/country_select_DE.png", "cta": "Wählen Sie Ihr Lieferland", "button_text": "Land ändern" }, "AT": { "content": "Willkommen in unserem österreichischen Shop! Hier sind einige spezifische Informationen für Österreich.", "usp_list": [ "Standardversand frei ab 30 Euro Bestellwert", "Kostenlose Rücksendung", "Keine Zollgebühren" ], "image": "https://www.careofcarl.com/dokument/bibliotek/Image/Bilder/Hemsida/Footer/country_select_AT.png", "cta": "Wählen Sie Ihr Lieferland", "button_text": "Land ändern" }, "ES": { "content": "¡Bienvenido a nuestra tienda española! Aquí tienes información específica para España.", "usp_list": [ "Envío gratuito a partir de 30 €", "Devoluciones gratuitas", "Sin derechos de aduana" ], "image": "https://www.careofcarl.com/dokument/bibliotek/Image/Bilder/Hemsida/Footer/country_select_EU.png", "cta": "Elija su país de entrega", "button_text": "Cambiar país" }, "FR": { "content": "Bienvenue dans notre boutique française! Voici des informations spécifiques pour la France.", "usp_list": [ "Livraison gratuite à partir de 30 €", "Retours gratuits", "Pas de frais de douane" ], "image": "https://www.careofcarl.com/dokument/bibliotek/Image/Bilder/Hemsida/Footer/country_select_EU.png", "cta": "Choisissez votre pays de livraison", "button_text": "Changer de pays" }, "IT": { "content": "Benvenuti nel nostro negozio italiano! Ecco alcune informazioni specifiche per l'Italia.", "usp_list": [ "Spedizione gratuita oltre 399 kr", "Reso gratuito", "Nessun dazio doganale" ], "image": "https://www.careofcarl.com/dokument/bibliotek/Image/Bilder/Hemsida/Footer/country_select_EU.png", "cta": "Scegli il tuo paese di consegna", "button_text": "Cambia paese" }, "NO": { "content": "Velkommen til vår norske butikk! Her er litt spesifikk informasjon for Norge.", "usp_list": [ "Fri frakt over 399,-", "Fri retur", "1-4 dagers levering" ], "image": "https://www.careofcarl.com/dokument/bibliotek/Image/Bilder/Hemsida/Footer/country_select_NO.png", "cta": "Velg ditt leveringsland", "button_text": "Bytt land" } }