Dersom man, som jeg, er både stilinteressert og vokst opp langs kysten så er det naturlig at man har oppdaget paraplyen. Delvis fordi man tvinges til å ha noe som beskytter mot regnet som hele tiden ligger i luften, men også fordi denne praktiske attributt gir et signal når det gjelder stil.
Tekst: Olof Nithenius
Foto: Evelina Svantesson & Fox Umbrellas
Publisert
24-10-2016
Få produkter føles så britiske som nettopp paraplyen, noe som kanskje også kan forklares med at måten vi bruker paraplyen på i dag nettopp er noe vi har tatt til oss fra England. Dersom du ser for deg et bilde av stereotypen av en klassisk gentleman så ser man gjerne for seg denne med et nøye sammenrullet svart paraply med et håndtak i edeltre.
I England har den blitt en del av det sivile antrekket for gardesoldatene sammen med en diskré dress, fint pussede oxfordsko og bowlerhatt. Kort og godt et slags konservativt antrekket for gentlemen.
Koblingen til England kom egentlig i moderne tid, dersom man kan kalle 1700-tallet for det? Paraplyen som produkt har eksistert i forskjellige varianter mye tidligere, først og fremst i Kina og Mellom-Østen. I løpet av 1700-tallet ble den tatt fram til det formatet og med stort sett samme funksjonalitet som vi ser i dag.
En person som mange mener har hatt betydning for den moderne paraplyen er britiske Jonas Hanway som man sier har utviklet denne en gang rundt 1750. Dette stemmer egentlig ikke i og med at det den kunne ses i England i både bøker og aviser i 1709 og 1712. Hva man allikevel kan være enige om er at Mr Hanway var en såpass trofast og regelmessig bruker at man forbinder han med paraplyen og at han har hatt en bidragende rolle til at denne har spredt seg videre.
En ting skal man være klar over og det er at den var et kontroversielt produkt når man begynte å bruke den på slutten av 1700-tallet. Eierne av hestedrosjene var sure for at de kunne risikere få få mindre å gjøre når mennesker ikke lenger behøvde kjøre hest og vogn for å beskytte seg mot regnet og de mer velstående var urolige for at mennesker skulle tro at de ikke lenger hadde råd til egen hest og vogn dersom de bar på en paraply.
Etterhvert forsvant selvsagt denne skepsisen. Neste problem var isteden kvaliteten, størrelsen og framfor alt vekten. I begynnelsen av 1800-tallet var paraplyene ganske tunge og upraktiske.
1848 var et viktig år i paraplyens historie. Det var da britiske Samuel Fox oppfant den fine og sammenleggbare stålrammen som spennes ut når man slår opp paraplyen. Dette forenklet håndteringen, og paraplyene ble mindre og lettere å rulle sammen samt at de ikke lenger veide like mye. Dette førte etterhvert til Paragon som varemerke, et varemerke som fortsatt finnes i dag for denne konstruksjonen.
Mange tror at denne utviklingspioneren også ligger bak det ærverdige paraplymerket Fox Ltd, men det er ikke tilfelle. Dette merket startet av en tilfeldighet i 1886 av en annen Fox, nemlig Thomas da han åpnet en paraplybutikk sentralt i London. Det er under familien Dixons styre som denne bedriften har vokst og blomstret. Under begge verdenskrigene gikk de delvis over til å produsere til militæret. Blant annet så laget de fallskjermer. I og med at de gjorde dette så oppdaget de nytten av bruk av nylon også i paraplyer som erstatning for silke som var det vanligste materialet i paraplyen på den tiden. Fox ble altså den første produsenten som begynte å benytte seg av nylon, som er det som gjelder for våre paraplyer i dag.
Et utvalg av alle de forskjellige håndtakene som Fox Umbrellas tilbyr på sine paraplyer.På 80-tallet flyttet Fox sin produksjon fra London til Sutton i Surrey der de fortsatt produserer paraplyene, men nå under et våkende øye fra familien Garrett.
Fox er ikke det eneste merket og den eneste produsenten av paraplyer av høy kvalitet i England i dag. Brigg umbrellas som er en del av Swaine, Adeney & Brigg og også James Smith & Son er anerkjente og velrennomerte produsenter med historie tilbake i tiden. Moderne men interessante aktører er Lockwood umbrellas og London Undercover som på en eksemplarisk måte har bidratt til at paraplyen er blitt "hipp" igjen og lokket en ny skare yngre kunder til å bruke dette fine tilbehøret.
For øvrig så er det ellers Italia som bør komme fram i lyset når man prater kvalitetsparaplyer. De har et antall veldig gode produsenter som Francesco Maglia i Milano og Mario Talarico i Napoli. Som så mange ganger ellers når det gjelder italiensk mote og skredderi så har disse paraplyene flere moment som er laget for hånd, litt dyrere materialer og prangende detaljer. Kort og godt mer sprezzatura og eleganse. Kvaliteten er allikevel den samme.
Hva man velger er en smakssak. Tenk som man gjør med mote for øvrig, hva liker du og hva harmoniserer med stilen din?
Man skal selvsagt ikke glemme det mest elementære ved valg av paraply, den skal selvsagt beskytte mot regn og helst også klare de sterke høstvindene. Hvordan den ser ut får for en gangs skyld komme i andre rekke.
Spør dere meg så bør en paraply kanskje ikke utmerke seg alt for mye. Den skal bare finnes der, diskré i hånden og med en stabil og solid følelse. Når man holder en kvalitetsparaply i hånden så kjenner man det direkte, det er ingen tvil om det.