
På besøk hos Eton i Gånghester, Borås, Sverige
Publisert 16-02-2015
Borås, 24/2-2014

Som en vind fra Firenze kommer plutselig en av hovedpersonene for det kommende møtet ut gjennom hovedinngangen med raske skritt. Iført en myk konstruert dressjakke av filtet ull fra Boglioli, slips i en mild grønn tone mot en lyseblå skjorte med en av firmaets bølgende kragemodeller.
Etter en kort, men varm velkomst og en forklaring om at et par ærend raskt skal ordnes, forsvinner han inni en nattsvart Jaguar XF. En mektig motordur fyller den grå og dystre vest-svenske morgenen med en air av Le Mans. Med en lyd framkalt av flere hestekrefter enn hva den kongelige stallen kan få fram, akkompagnert av dekkets vold mot asfalten, forlater ekipaget oss med en kraftfull start og en herlig sving inn mot byen. Midt i alt dette bjeffer en hund forsiktig og skrekkslagen. Så er alt helt stille igjen.
Vi befinner oss i Gånghester, et lite sted rett utenfor Borås, 6-7 mil fra Gøteborg i Sverige. Den legendariske skjorteprodusenten Etons hjemsted. Herren vi nettopp stiftet bekjentskap med er Jan Borghardt. En mann, som med sin skarpe kreative sans og følelse for å plassere Etons produkter i riktig sammenheng, står bak mye av det Eton er i dag: En leverandør av svenske premiumskjorter, som i dag har plassert dem langt fram på verdensmarkedet.
Etter en kort, men varm velkomst og en forklaring om at et par ærend raskt skal ordnes, forsvinner han inni en nattsvart Jaguar XF. En mektig motordur fyller den grå og dystre vest-svenske morgenen med en air av Le Mans. Med en lyd framkalt av flere hestekrefter enn hva den kongelige stallen kan få fram, akkompagnert av dekkets vold mot asfalten, forlater ekipaget oss med en kraftfull start og en herlig sving inn mot byen. Midt i alt dette bjeffer en hund forsiktig og skrekkslagen. Så er alt helt stille igjen.
Vi befinner oss i Gånghester, et lite sted rett utenfor Borås, 6-7 mil fra Gøteborg i Sverige. Den legendariske skjorteprodusenten Etons hjemsted. Herren vi nettopp stiftet bekjentskap med er Jan Borghardt. En mann, som med sin skarpe kreative sans og følelse for å plassere Etons produkter i riktig sammenheng, står bak mye av det Eton er i dag: En leverandør av svenske premiumskjorter, som i dag har plassert dem langt fram på verdensmarkedet.

Fra begynnelsen av var Eton en av mange tekstilbedrifter i området rundt Borås. Grunnlagt i 1928 av ekteparet David og Annie Pettersson. Det finnes en gammel arv som har bidratt med stor kunnskap om både utvikling av stoff og hvordan man syr skjorter som har fulgt bedriftens historie. Vi skal ikke fordype oss i alle detaljer alt for langt tilbake, men allikevel gi dere en kort bakgrunnsinformasjon som er relevant for den bedriftskulturen og den røde tråden som fortsatt fram til i dag har gjennomsyret hele virksomheten. Det er en fantastisk historie kantet av både framgang og motgang. Alt med dype røtter i området rundt den svenske byen Borås.
Det som er spesielt for Eton er viljen til å leve videre. Viljen, ambisjonen og mulighetene til dette. Det å hele tiden videreutvikles og følge det som skjer i tiden uten å miste en tidløs stil og kvalitet ved å havne i sidespor med trender og kortsiktige satsninger i forretningslivet og kvalitet. Det er nemlig ikke selvsagt hvordan man i et land som Sverige med store kostnader holder en produserende tekstilbedrift levende, og mindre selvsagt hvordan man tar den til en posisjon i verdensmarkedets absolutte topp.
Eton har alltid vært en pioner innen produksjonsteknikk og de forstod tidlig fordelene med å dele opp det å sy skjorter i en prosess der produksjonsmomentene fordeles på flere forskjellig sømmersker, noe som ga høyere produksjonshastighet og resulterte i samme gode kvalitet. Man innså også hvor viktig det er å stikke ut fra mengden og fange markedets interesse. I 1994 byttet "Skjortefabrikken Special” navn til ”Eton”, etter at grunnleggernes sønner Rune og Arne Davidsson under en innkjøpsreise hadde besøkt den engelske byen med samme navn. Navnet Eton er direkte koblet til det prestisjefylte Eton College.


Der møtes vi av et sittende selskap som akkurat avslutter sitt møte. I situasjonen som oppstår faller det seg helt naturlig at vi presenterer oss for møtedeltakerne som skal forlate rommet. Blant disse er Olof Enckell. Et for oss stil- og kvalitetsnerder kjent navn da han er en av grunnleggerne og tidligere frontfigurer bak den svenske stilbloggen Manolo. Jan forklarer entusiastisk at han har håndplukket Enckell for å ta ansvaret for Etons tekster. Ytterligere et bevis på detaljene i de avgjørelsene som ligger til grunn for Etons virksomhet. ”Jeg jobber bare med de besta”, sier Jan i den etterfølgende diskusjonen.

Eton inntok deretter det anrike og Londonbaserte varehuset Harrods som en av de første og viktige kundene. Dette til tross for lokal konkurranse fra flere høyt betrodde skjorteskreddere på Jermyn Street. Det krevdes en lang og vanskelig forhandling som til slutt viste seg å være lønnsom.

Diskusjonen fortsetter. Borghardt gestikulerer med stor innlevelse og det er bare en gang i blant at man merker at vi sitter i et moderne konferanserom. Vi får innblikk i ytterligere anekdoter om event som ligger til grunn for bedriftens utvikling. Borghardt veier sine ord og flytter ettertenksomt en av de, med dressjakken fargemessig velkoordinerte, perlearmbåndene ned på hånden. Nesten som et stilistisk knokejern.
I mange sammenheng skulle nok gemene mann kunne synes at det er maltplassert at en mann i sekstiårsalderen bærer armbånd av perler i blandede farger fra svakt okergul, dempet skogsgrønt og okseblodrødt til et innslag av dyp azurblått. Glem det. Det kan ikke bli mer korrekt i denns forbindelsen. Stilen er naturlig og selvfølgelig. Resultat av en egenskap man kan kalle Sprezzatura.
En annen erobringshistorie var det tyske markedet. Det tok ca fire år å overtale og følge opp tyske aktører om Etons fortreffelighet. Egentlig var det kanskje ikke i første hånd Etons varer som ble satt på prøve i denne prosessen, men heller bedriftens vilje og troen på å komme inn på det tyske markedet. Det tok cirka fire år med flittig forhandlingsarbeid.

Vi tar ikke inn hvem som helst som forhandler tilstår han. ”Man må ville og vise at man har ærlige og langsiktige ambisjoner for å lykkes”, sier Jan. ”Akkurat som vi har på Eton. Vi synes at vi nå har vist at dere oppfyller kravene ifølge vårt eget resonnement. Dere gir ikke opp og viser fortløpende bedre og bedre resultat".
Det har vært viktig for oss på Care of Carl å få med Eton i sortimentet. Skjorter av Etons kvalitet og snitt kompletterer og harmoniserer bra med de øvrige klærne vi har valgt å selge. Det er også viktig for oss med Etons lokale plassering i Boråsområdet. Vi på Care of Carl vil verne om båndene mellom lokale produsenter. Med Eton i sortimentet falt en viktig brikke i puslespillet på plass.
UTVIKLING AV STOFF OG DESIGN
Det har vært viktig for oss på Care of Carl å få med Eton i sortimentet. Skjorter av Etons kvalitet og snitt kompletterer og harmoniserer bra med de øvrige klærne vi har valgt å selge. Det er også viktig for oss med Etons lokale plassering i Boråsområdet. Vi på Care of Carl vil verne om båndene mellom lokale produsenter. Med Eton i sortimentet falt en viktig brikke i puslespillet på plass.
UTVIKLING AV STOFF OG DESIGN


Eton finisherer sine stoff i Sveits i en veldig hemmelig prosess som også følger veldig strenge miljøkrav. Andre prestisjefulle stoffprodusenter følger Etons virksomhet med stor interesse.
Vi får vite at Eton tar fram sine silkeslips sammen med en engelsk produsent som har vært aktiv siden 1738. Igjen er man veldig hemmelighetsfull når det gjelder hvem denne produsenten er. Strikkede assesoarer i ull og kashmir lager man istedenfor sammen med italienske aktører. Igjen forteller de at de benytter seg av den produsenten man selv kjenner er best på sitt område. De beste printede varene anser man kommer fra Frankrike.
PRODUKSJON AV KVALITETSSKJORTER
Neste stopp er produksjonen. Med produksjon fordelt på forskjellige deler av Europa, er det viktig at produksjonen alltid følger samme harde krav og strenge kvalitetsregler som fabrikken i Gånghester. På et bord ligger et eksemplar av ”Eton Quality handbook”. Et styringsdokument som sikkerstiller enhetlig produksjon uansett produksjonsland og fabrikk.

Vi blir forevist hvordan man med hjelp av lasert og retningsnåler for hånd legger sammen de lag av stoff som skal skjæres til krager eller andre detaljer på skjortene. En jobb der man bokstavelig regner ruter i mønsteret for å plassere retningsnålen som deretter styrer det slik at hver lag stoff skal kunne skjæres identisk like med hjelp av skjæremaskiner og detaljerte maller av papp.
Som nevnt tidligere, så har Eton i alle tider forfinet sine produksjonsmetoder noe som i løpet av årene har munnet ut i bedriften. Så mange som fem av Etons åtte fabrikker rundt i Europa har implementert de datoriserte produksjonsleddene der transportbånd og plaggholdere separerer hvert enkelt plagg fra hverandre og gir disse unike identiteter i løpet av produksjonsprosessen. Vi kjenner igjen noe dette fra Barbours fabrik i Newcastle, samtidig som miljøet er et annet i Etons produksjon. Bråket fra symaskiner og radiomusikk i England representeres her av et stille surrende og de hvite skjortene som nesten som spøkelser i fineste sakte svever fram over hodene våre der vi går.
Produksjonstakten er nettopp en av mange forklaringer lavere her i Gånghester enn hos Barbours Newcastle. Samtidig så er det mange likheter. Plagg produsert med nesten 100 års produksjonskunnskap i bedriften ferdigstilles med høy presisjon for å deretter nå ut til verdensmarkedet, og til Care of Carl.
SVENSKPRODUSERTE SKJORTER HOS CARE OF CARL

Produksjonstakten er nettopp en av mange forklaringer lavere her i Gånghester enn hos Barbours Newcastle. Samtidig så er det mange likheter. Plagg produsert med nesten 100 års produksjonskunnskap i bedriften ferdigstilles med høy presisjon for å deretter nå ut til verdensmarkedet, og til Care of Carl.
SVENSKPRODUSERTE SKJORTER HOS CARE OF CARL
De siste dagene har man i Gånghester sydd opp skjorter fra Etons mest eksklusive serie som går under navnet DnA. De absolutt beste stoffene sys med tettere sømmer under enda større presisjon enn Etons høykvalitative standardsortiment.

Vi sjekker direkte muligheten for å få kjøpe inn en serie av disse svenskproduserte Etonskjortene for å kunne selge disse hos Care of Carl. Salgsavdelingen ber om å få komme tilbake med svar senere i løpet av vårt besøk.
KVALITETSTEST

ALT SAMLET UNDER ETT TAK

Man får rask følelsen av en effektiv vareflyt, men ikke minst av en veldig familiær stemning her på Eton. En sterk ”vi-følelse” finns på plass i alle rom vi passerer gjennom. Felles drivkraft mot tydelige mål. En reise der det er viktig å ha det moro på veien dit.

”-Vi er de italienske konkurrentenes mareritt når det gjelder logistikk og leveringskapasitet”, sier en smilende Borghardt.
VERDENS MEST PÅKOSTEDE SKJORTE
I det hele opplever vi at Etons strategi består av mange viktige ingredienser. Tøffe, men målbevisste markedssatsninger står for mye av bedriftens sjel. Som når Jan skapte verdens dyreste skjorte med knapper av edelstener, hver og en med en egen historie og proveniens. Bare det at skjorten eksisterte, de steder og situasjoner man presenterte den i, ble antatt å generere 24 millioner kroner i gevinst for Eton.
Via en omfattende prosess på eBay ble det unike plagget til slutt auksjonert ut i løpet av en måned. Budgivere som Johnny Depp og Roger Moore deltok. Skjorten havnet til slutt hos Harrods. Varehuset ga senere fortjenesten av skjorten til barnesykehuset Great Ormond Street Hospital i London som drives og finansieres av veldedighet. Alt dette via oppmerksomheten som ble skapt av en skjorte fra Gånghester i Sverige, forsett med edelstener.
INGEN MODELLER

Rundturen på de forskjellige avdelingene har gitt oss et spennende innblikk i prosessen og kulturen bak produksjonen av Etons skjorter. Man kommer allikevel ikke så langt kun med et godt produsert produkt uten at den blir markedsført og solgt i ritkig forbindelse og til riktig kundekrets.
INSPIRASJON - KILDEN TIL FRAMGANG


Med denne gode nyheten i bagasjen setter vi kursen inn mot Care of Carls hovedkontor i Borås. Enda en gang fulle av ny inspirasjon etter et spennende besøk hos ytterligere en viktig samarbeidspartner. Akkurat nå, som i Newcastle, er planene for neste besøk allerede på gang. Om vi igjen tar oss til en svensk bedrift eller om vi setter kursen mot utlandet, det får tiden vise.

Tekst: Mikael Vallin, skribent Care of Carl
Foto: Evelina Svantesson, fotograf Care of Carl

Tekst: Mikael Vallin, skribent Care of Carl
Foto: Evelina Svantesson, fotograf Care of Carl
Tagger:
Hva syntes du om denne artikkelen?
Ingen kommentarer
Vil du fortsette der du var?
Kunderådgivning
Vanlige spørsmål
Svar på de mest vanlige spørsmålene finner du her.
Hverdager besvarer vi ditt mail i løpet av 24 timer.
Personlig stilrådgivning
Vi tilbyr pr i dag personlig stilrådgivning både via digitale og fysiske kundemøter ved vårt hovedkontor i Borås, Sverige.
Dersom du er interessert og vil bestille en tid med vår personal shopper, send en e-post til [email protected], hvor du også spesifiserer om du ønsker et digitalt eller fysisk møte. Vi hører av oss igjen med flere detaljer og forslag på tider.
Våre stilrådgivere ser frem til å hjelpe deg med å oppdatere garderoben din og investere i kvalitetsklær som holder over tid!
Logg inn
Choose your delivery country