
Reportasje - Loake
Publisert 16-02-2015
Vi møttes på flyplassen en klar fin høstmorgen tidlig i oktober. Jeg selv, Henning og vår fotograf Evelina. Igjen med siktet innstilt på England, og en av produsentene for varer i Care of Carls sortiment. Vi hadde fått muligheten til et to dager langt besøk hos Loake, i Kettering, Northamptonshire. Produsenten av randsydde sko, som helt siden 1880 har forsett England, og deretter verden, med noen av de mest vellagede, randsydde skinnsko man kan finne på markedet. Produsert i en prosess med generasjoner av kunnskap og håndverkstradisjoner som bakgrunn.
Loake er en av de som har klart å overleve, i en region der det en gang fantes nærmere 300 skoprodusenter. Tidligere var Northamptonshire et sentrum for Englands kjøttproduksjon og mengden av storfe ga en naturlig tilgang til skinn av ypperlig kvalitet i nærområdet.
I dag importeres stora mengder skinn til produksjonen av Loake's 1880-serie fra andre deler av Europa.
PÅ VEI TIL LOAKES FABRIKK
Vi er som vanlig fulle av forventninger. Henning har sjekket oss inn kvelden før, så alt er i orden for avreisen mot England. Bilreisen til flyplassen bestod av både veiarbeid og køer i rushtrafikken. Etter å ha passert sikkerhetskontrollen river jeg til meg en sjokolade i taxfreestørrelse for å ha på flyet og står i kø ti minutter i feil kasse for å betale for sjokoladen, men endelig, etter køer på veier og i kiosker, er vi om bord i flyet på vei mot målet.


Ytterligere et faktum, som det spekuleres friskt rundt, som også gjelder kvaliteten på de skoene som kommer fra produksjonen.
For å gjøre en kort utlegging om produksjonen som skjer i India kan vi ta hensyn til et par fakta. Produksjonsland benyttes i tid og utid som et argument for at disse skoene skulle ha et annet kvalitetsnivå enn de som er produsert i England, noe som er misvisende. Arbeidstakerne i India er for det første veldig hengivne. De har lang opplæring, på samme måte som den som skjer for de som jobber med den engelske produksjonen av Loake's sko. Man gjør jobben sin nøye. Kort sagt, dersom man ikke gjør jobben sin og leverer som forventet, så finnes det andre som tar din plass og dette gjelder uansett produksjonsland.
Dersom man skader læret i lesten i produksjonen, som har gått gjennom 180 av de omtrent 200 arbeidsmoment en sko fra Loake bygges opp via, er det bare å kassere hele skoen. Det tar effektivt cirka åtte uker å produsere en sko fra Loake, der mesteparten av tiden er den da skinnet får skoens form spent opp på lest. En prosess som absolutt ikke kan påskyndes, uten at resultatet blir mindre bra.

PÅ PLASS

Det svakt knirkende og noe slitte tregulvet leder oss mot det showroom, der hele utvalget av sko fra Loake står vakkert oppstilt på rad langs veggene, i en massiv samling av 160 forskjellige skomodeller, alle i størrelse 8. Her treffer vi Andrew Loake, fjerde generasjon av familien som i 1880 grunnla bedriften og som siden den gang har vært og fortsatt er en ren familiebedrift.

Vil du føre en dialog om sko og bedriften, gjør du lurt i og la alt styres av en genuin interesse for sko og kvalitet, heller enn det å ville skrive en tekst du bare gjør for at du har fått dette i oppdrag fra din arbeidsgiver.
Utting fortalte også pasjonert for oss om Loakes markedsmessige ambisjoner, om hvordan visse varemerker bygger opp en sterk image rundt sine produkter, som kunder identifiserer seg med og deretter vil vise omverden at de har på seg de klærne eller skoene med det aktuelle varemerket. Kjente navn, som gir et bilde av personene som bærer produktene. Loake ser seg isteden som et varemerke som bevisste forbrukere velger for å gi et bilde av sin egen stil og kunnskap og der spørsmålet om andre kjenner til det aktuelle varemerket eller ikke, er mindre viktig.
"Det handler om å utstråle kvalitet, stil, og bevisste valg."

"Det handler om å utstråle kvalitet, stil, og bevisste valg."

LOAKES DESIGN

PRODUKSJONSPROSESSEN


Så, der vandret vi rundt i fabrikklokalene. En fotograf med skarpt sinne for å fange egne stemninger i bilder og en kapasitet som ikke alle når det gjelder å kunne plukke ut det beste i motivene jeg peker ut. En entreprenør ut i fingerspissene med sinne for stil for herrer, og jeg. En stil-, en tekstil- og en sko-nerd, som akkurat som et barn på julaften med tindrende øyne, passerte maskin etter maskin, plukket på halvferdigsydde sko og luktet på lærsåler......



Dette er et tids- og dermed også et kostnadskrevende moment i produksjonsleddet som ofte rasjonaliseres bort hos mange produsenter. Loake, ser det som en selvfølge for å oppnå det eneste akseptable kvalitetsnivået man anser at et par sko fra linjen Loake 1880, skal ha.



RANDSØMMEN


Bruker du skinnskoene dine flere dager i rad slik at de ikke rekker å tørke opp mellom de gangene de brukes, så kommer både de fineste håndsydde sko som varianten med limt gummisåle, og gå en sikker for tidlig død til møtes.

Dersom en ikke så dyktig skomaker klistrer på hvilken såle som helst uten å vite hvordan dennes tykkelse påvirker undersålens egenskaper så er risikoen at en alt for tykk ekstrasåle ødelegger den opprinnelige sålens mål og balanse. I verste fall kan gelélenken bli skadet.
Utføres arbeidet derimot på korrekt måte så kan en gummisåle forlenge lærsålens livslengde i fuktig vær og sørpe som på norske vinterfortau. I neste arbeidsmoment får skoen en såle av lær eller gummi. Forskjellige modeller av hæler festes og formes inn i sålekonstruksjonen der den i hovedsak vanligste festeanordningen består av messingstifter som trykkes gjennom de lag av lær sålen er bygget opp av.

Som tidligere nevnt så gjennomgår en broguesko fra Loake nesten 200 arbeidsmoment før den forlater fabrikken og at i detalj beskrive hvert av disse hadde vært en ytterst hyggelig oppgave. Kanten på sålen slipes og formes. Dekorasjonskanter varmes og preges inn i lærsålen. Forskjellige områder på sålen males. Kanten males og vokses.




HJEMREISE


Vi sitter igjen på flyet hjemover. Som vi har nevnt under tidligere besøk så lurer vi på hvor neste besøk vil føre oss. Italia? Vi nikker enige, men vet ikke helt sikkert. Flyet forlater Stansted, og et mørkt England brer seg ut under oss. Når vi har landet venter en lang biltur hjemover, men det gjør ingen ting.
Besøkene hos våre produsenter inspirerer oss og gir oss energi. Det skaper en følelse av samhørighet og fellesskap med dem som står bak varene vi på Care of Carl med stolthet tilbyr våre kunder. Så, når flyet møter landingsbanen i Sverige så er det med stor glede vi ser fram til neste reise.
Tagger:
Hva syntes du om denne artikkelen?
3 Kommentarer
#1
Dette var interessant lesing da en får særs godt innblikk i produksjonsprosessen og også en forståelse for hvor mye arbeid som legges ned i hvert par. Selv er jeg skointeressert i design og produksjonsmetoden for å oppnå den beste kvaliteten. Takk for innlegget. Veldig bra.
Den30 april 2018
#1
@Stein: Hyggelig å høre at du likte innlegget. Vi er absolutt enige med deg om at det alltid er interessant å lære seg mer om alt arbeid som ligger bak det ferdige produktet og dermed også få en bedre forståelse for hvor mye jobb som ligger bak et produkt av høy kvalitet.
Den02 mai 2018
#2
Veldig interessant å lese, blir imponert over hvor mye arbeid som ligger i et par sko.
Den11 august 2019
Vil du fortsette der du var?
Kunderådgivning
Vanlige spørsmål
Svar på de mest vanlige spørsmålene finner du her.
Hverdager besvarer vi ditt mail i løpet av 24 timer.
Personlig stilrådgivning
Vi tilbyr pr i dag personlig stilrådgivning både via digitale og fysiske kundemøter ved vårt hovedkontor i Borås, Sverige.
Dersom du er interessert og vil bestille en tid med vår personal shopper, send en e-post til [email protected], hvor du også spesifiserer om du ønsker et digitalt eller fysisk møte. Vi hører av oss igjen med flere detaljer og forslag på tider.
Våre stilrådgivere ser frem til å hjelpe deg med å oppdatere garderoben din og investere i kvalitetsklær som holder over tid!
Logg inn
Choose your delivery country