Test NO
TEST NO: Langsiktige investeringer - bra for økonomien og miljøet
Vi på Care of Carl skriver ofte om fordelene ved å investere i plagg som kan brukes ved flere anledninger og anbefaler at man tenker langsiktig i forbindelse med sine innkjøp. Det prates mye om begrep som slow- og fast fashion. Hva betyr egentlig dette? Her forsøker vi å forklare de to begrepene.
Tekst: Emanuel Kristling
Publisert 19-09-2018Man behøver ikke alltid kjøpe nytt for å skape stilige antrekk. I et samfunn der det stadig blir større fokus på bærekraftighet og miljø behøver vi lære oss å tenke mer langsiktig også når det gjelder kjøp av klær og de investeringer vi gjør.
Fast fashion er i utgangspunktet akkurat som navnet tilsier; altså rask mote. Det primære målet for bedrifter som jobber med fast fashion er å kostnadseffektivt og så raskt som mulig, oppfatte hva en kundegruppe med raske endringer i smak og stil ønsker i nær framtid. Dette har over tid ført til kritikk da den konstante produksjonen gjør store skader på miljøet. Nedbrytningen av syntetiske material skader miljøet og ofte er det nettopp syntetiske material som benyttes i fast fashion da materialet koster mindre å produsere. Som forbruker får du raskt og enkelt tak i det nyeste på markedet, men alt for ofte skjer det på bekostning av miljøet.
Idag er etiketten ”fast fashion” nesten synonymt med mote som raskt byttes ut. Det framstilles ikke for å vare lenge da målet er å få ut de nyeste trendene på markedet så fort som mulig. Fast fashion går nesten i rett linje fra de store scenene i moteukene og ut til butikkene. En konsekvens av dette er at mange av plaggene er plagg som ikke lenger blir brukt når den aktuelle trenden er over og nye trender dukker opp i bransjen.
Alternativet, og det motsatte av fast fashion, er slow fashion. Slow fashion står, på samme måte som slow food, for godt håndverk av høy kvalitet, større miljøbevissthet og rettferdige forhold i produksjonens alle ledd før det når forbrukerne. Vi ser en økt interesse for smart og bærekraftig mote. I dag tilbyr flere butikker reparasjon av ødelagte plagg og også retur av brukte plagg som deretter resirkuleres og brukes i produksjon av nye plagg. Dette minsker utslipp av karbondioksid. Varemerker som Nudie Jeans og Filippa K er noen av varemerkene som jobber aktivt med dette. I dag ser vi også et krav fra forbrukerne når det gjelder transparens i bedriftenes produksjonsprosesser, noe som er positivt og som også stiller store krav til motebransjen.
Noe av det som kjennetegner langsom mote handler om å gjøre sine innkjøp hos mindre produsenter, gjenbruk av brukte klær og først og fremst kjøpe plagg og produkter som holder i lang tid framover, produkter som dermed blir langsiktige investeringer. I motsetning til rask handel handler slow fashion-ideen om å sikkerstille kvalitet i alle ledd i prosessen - noe som medfører plagg med lang levetid og plagg av god kvalitet. Det minsker miljøpåvirkningen og er samtidig bra for din egen økonomi. Selv om pris ofte brukes som et argument for å handle kortsiktig er det viktig å tenke på at plagg og produkter av høy kvalitet og til en høyere pris blir billigere over tid da plaggene holder lengre og med klassiske snitt behøver man heller ikke bytte ut plaggene like ofte.
Plagg og andre produkter av høy kvalitet gir ofte en større affeksjonsverdi da man kanskje har investert en større sum i produktet. Denne typen plagg og produkt er vanligvis også designet i en klassisk og tidløs design som holder over flere år og sesonger, det finnes til og med eksempler på plagg som faktisk holder i generasjoner.
Fast og slow fashion - hva er hva?
Fast fashion er i utgangspunktet akkurat som navnet tilsier; altså rask mote. Det primære målet for bedrifter som jobber med fast fashion er å kostnadseffektivt og så raskt som mulig, oppfatte hva en kundegruppe med raske endringer i smak og stil ønsker i nær framtid. Dette har over tid ført til kritikk da den konstante produksjonen gjør store skader på miljøet. Nedbrytningen av syntetiske material skader miljøet og ofte er det nettopp syntetiske material som benyttes i fast fashion da materialet koster mindre å produsere. Som forbruker får du raskt og enkelt tak i det nyeste på markedet, men alt for ofte skjer det på bekostning av miljøet.
Idag er etiketten ”fast fashion” nesten synonymt med mote som raskt byttes ut. Det framstilles ikke for å vare lenge da målet er å få ut de nyeste trendene på markedet så fort som mulig. Fast fashion går nesten i rett linje fra de store scenene i moteukene og ut til butikkene. En konsekvens av dette er at mange av plaggene er plagg som ikke lenger blir brukt når den aktuelle trenden er over og nye trender dukker opp i bransjen.
Alternativet, og det motsatte av fast fashion, er slow fashion. Slow fashion står, på samme måte som slow food, for godt håndverk av høy kvalitet, større miljøbevissthet og rettferdige forhold i produksjonens alle ledd før det når forbrukerne. Vi ser en økt interesse for smart og bærekraftig mote. I dag tilbyr flere butikker reparasjon av ødelagte plagg og også retur av brukte plagg som deretter resirkuleres og brukes i produksjon av nye plagg. Dette minsker utslipp av karbondioksid. Varemerker som Nudie Jeans og Filippa K er noen av varemerkene som jobber aktivt med dette. I dag ser vi også et krav fra forbrukerne når det gjelder transparens i bedriftenes produksjonsprosesser, noe som er positivt og som også stiller store krav til motebransjen.
Noe av det som kjennetegner langsom mote handler om å gjøre sine innkjøp hos mindre produsenter, gjenbruk av brukte klær og først og fremst kjøpe plagg og produkter som holder i lang tid framover, produkter som dermed blir langsiktige investeringer. I motsetning til rask handel handler slow fashion-ideen om å sikkerstille kvalitet i alle ledd i prosessen - noe som medfører plagg med lang levetid og plagg av god kvalitet. Det minsker miljøpåvirkningen og er samtidig bra for din egen økonomi. Selv om pris ofte brukes som et argument for å handle kortsiktig er det viktig å tenke på at plagg og produkter av høy kvalitet og til en høyere pris blir billigere over tid da plaggene holder lengre og med klassiske snitt behøver man heller ikke bytte ut plaggene like ofte.
Plagg og andre produkter av høy kvalitet gir ofte en større affeksjonsverdi da man kanskje har investert en større sum i produktet. Denne typen plagg og produkt er vanligvis også designet i en klassisk og tidløs design som holder over flere år og sesonger, det finnes til og med eksempler på plagg som faktisk holder i generasjoner.
Vil du fortsette der du var?
Kunderådgivning
Vanlige spørsmål
Svar på de mest vanlige spørsmålene finner du her.
Hverdager besvarer vi ditt mail i løpet av 24 timer.
Personlig stilrådgivning
Vi tilbyr pr i dag personlig stilrådgivning både via digitale og fysiske kundemøter ved vårt hovedkontor i Borås, Sverige.
Dersom du er interessert og vil bestille en tid med vår personal shopper, send en e-post til [email protected], hvor du også spesifiserer om du ønsker et digitalt eller fysisk møte. Vi hører av oss igjen med flere detaljer og forslag på tider.
Våre stilrådgivere ser frem til å hjelpe deg med å oppdatere garderoben din og investere i kvalitetsklær som holder over tid!
Logg inn
Choose your delivery country