
Hva definerer et dyrt plagg?
Publisert 10-12-2016
Kostnadsbegrepet og prisen for klær har selvsagt en betydelse når vi konsumerer og bygger våre garderober. Vi har alle forskjellige verdisyn, av forskjellige årsaker. Hva er det for eksempel som gjør at et plagg skal beskrives som dyrt?
Denne problemstillingen har, som så mange andre, veldig mange dimensjoner. Hvordan man selv opplever prisen på en vare påvirkes av ting som eget budsjett, egen interesse, behov og ikke minst, kunnskap og innsikt om hva varen er verdt når det gjelder kvaliteten. Diskusjonen om pris kan visse ganger nesten nærme seg fanatiske proporsjoner. Jeg vil at vi starter med å skille mellom to begrep som mennesker, som jeg ser det, ofte likestiller. Først "at et plagg er dyrt" og deretter "at et plagg koster mye penger".
Dyrt vs. høy pris
Dersom jeg starter med å tolke innholdet eller betydelsen av å beskrive noe som "dyrt" så ser jeg det som et uttrykk for at det koster mer penger å kjøpe produktet enn verdien man selv anser at man får for pengene man betaler. Dersom det handler om et plagg av veldig høy kvalitet i både material og design, og som krever gode kunnskaper ved tilskjæring og hvordan plagget sys, og det er det som har generert en høy pris, anser jeg at formuleringen "koster mye penger" er en mer passende.
Dersom jeg starter med å tolke innholdet eller betydelsen av å beskrive noe som "dyrt" så ser jeg det som et uttrykk for at det koster mer penger å kjøpe produktet enn verdien man selv anser at man får for pengene man betaler. Dersom det handler om et plagg av veldig høy kvalitet i både material og design, og som krever gode kunnskaper ved tilskjæring og hvordan plagget sys, og det er det som har generert en høy pris, anser jeg at formuleringen "koster mye penger" er en mer passende.
En høy pris kan også genereres av detaljer som veldig påkostede materialer. Materialer som når det gjelder kvalitet er mer holdbare. Det kan også handle om stoff som absolutt ikke er mer slitesterke enn varianter som koster mindre, men som gir plagget egenskaper og en brukeropplevelse som kun kan oppnås ved bruk av disse materialene. Kashmir er et utmerket eksempel i denne forbindelsen. For en person som ikke har interesse for, eller økonomi til, å investere i en kashmirfrakk oppleves plagget sannsynligvis som ”dyrt”.
For en person som har økonomien, interessen og som vil legge penger på samme frakk, kan plagget anses "koste mye penger". Ut fra hvordan man ser på det, kan en person med stor interesse og kunnskap om plagget kanskje til og med anse at varen er "prisgunstig".
En sentral del i diskusjonen er, som jeg ser det, hva man selv anser at man får for pengene man betaler for plagget samt hvilke årsaker som gjør at man kan tenke seg eller er villig til å betale den aktuelle summen for plagget.
Å betale for en følelse
I tillegg til kvalitet på materialene kan deler av prisen på et plagg også bestå av at man kjøper seg en følelse ved å ha på seg plagg fra et spesielt varemerke. Ofte gjelder dette plagg fra produsenter som har profilert seg innen luksussegmentet. Noen ganger kan man høre ondsinnede røster si at "man bare betaler for merket", noe som ofte er enn sannhet med modifikasjoner. Det stemmer at det legges på en del på prisen for at lønnsomheten skal dekke markedsføring og også bygge varemerket. Det ville allikevel vært en mindre gjennomtenkt strategi dersom produsentene av disse premiumplaggene helt hadde sett bort fra de materielle kvalitetsaspektene.
I tillegg til kvalitet på materialene kan deler av prisen på et plagg også bestå av at man kjøper seg en følelse ved å ha på seg plagg fra et spesielt varemerke. Ofte gjelder dette plagg fra produsenter som har profilert seg innen luksussegmentet. Noen ganger kan man høre ondsinnede røster si at "man bare betaler for merket", noe som ofte er enn sannhet med modifikasjoner. Det stemmer at det legges på en del på prisen for at lønnsomheten skal dekke markedsføring og også bygge varemerket. Det ville allikevel vært en mindre gjennomtenkt strategi dersom produsentene av disse premiumplaggene helt hadde sett bort fra de materielle kvalitetsaspektene.
Ofte produseres de mest kjente varemerkenes beste produkter hos spesialister som er de dyktigste innen sitt område. Dette gjelder for eksempel sko. I tillegg legger designeren til store summer på den prisen som forbrukeren betaler i forhold til hva forbrukeren skulle betalt for et produkt med produsentens eget varemerke. For en del forbrukere er det å kjøpe seg en identitet og en følelse for et spesielt varemerke også kvalitet og noe man synes er verdt å betale for.
Tid og kunnskap koster
Vi følger opp eksemplet med sko, en sko som koster mye er ofte produsert av gode materialer som holder veldig lenge. Skinn som mange ganger både blir bedre, mykere og vakrere med årene. Det kreves ofte også ansatte med spesialkunnskaper og lang erfaring for å produsere denne typen sko. Forestill deg at disse koster 6 000,- pr par og holder i 15 år. Når de blir slitt kan de repareres hos en skomaker. Sålene er konstruerte slik at de kan byttes ut.
Vi følger opp eksemplet med sko, en sko som koster mye er ofte produsert av gode materialer som holder veldig lenge. Skinn som mange ganger både blir bedre, mykere og vakrere med årene. Det kreves ofte også ansatte med spesialkunnskaper og lang erfaring for å produsere denne typen sko. Forestill deg at disse koster 6 000,- pr par og holder i 15 år. Når de blir slitt kan de repareres hos en skomaker. Sålene er konstruerte slik at de kan byttes ut.
Sammenlign disse med et par sko som er nesten like og som koster 1 500,-, men er produsert i materialer og med metoder som gjør at de holder to til tre år, og deretter må kastes. Hvilke av disse to skomodellene er dyrest?
Interesseaspektet, det vil si hva man synes det er verdt å legge penger på, er også en viktig del i definisjonen om hva en vare er verdt. Noen mener at sko til 6 000,- er vanvittig dyrt, men kan kanskje spandere 2 000 kroner ute på byen i løpet av en måned, eller flere tusen kroner på en laptop, som etter noen år ikke er verdt noe og som ikke lenger har den ytelse som kreves.
En høy pris er med andre ord ikke alltid det samme som at varen er dyr. Hvordan ser du selv på saken?
Tekst: Mikael Vallin
Foto: Evelina Svantesson
Tekst: Mikael Vallin
Foto: Evelina Svantesson
Vil du fortsette der du var?
Kunderådgivning
Vanlige spørsmål
Svar på de mest vanlige spørsmålene finner du her.
Hverdager besvarer vi ditt mail i løpet av 24 timer.
Personlig stilrådgivning
Vi tilbyr pr i dag personlig stilrådgivning både via digitale og fysiske kundemøter ved vårt hovedkontor i Borås, Sverige.
Dersom du er interessert og vil bestille en tid med vår personal shopper, send en e-post til [email protected], hvor du også spesifiserer om du ønsker et digitalt eller fysisk møte. Vi hører av oss igjen med flere detaljer og forslag på tider.
Våre stilrådgivere ser frem til å hjelpe deg med å oppdatere garderoben din og investere i kvalitetsklær som holder over tid!
Logg inn
Choose your delivery country