Tekst: Pontus Widegren
Foto: Ted Olsson & Getty Images
Hawaiiskjorten, også kalt resort- eller bowlingskjorten, er elsket av både stilikoner som Al Pacino og bohemaktige kunstnere som Hunter S. Thompson. De karakteristiske uttrykket med korte ermer og ofte fargeglade mønstre, er iøynefallende og gir bæreren et visst preg av eksentrisitet. For den som våger, er skjorten det perfekte ferieplagget, som bidrar til stilfullhet selv på de varmeste dagene. Kanskje det er nettopp derfor skjorten har gjort et comeback.
Montgomery Clift, Donna Reed og Frank Sinatra i filmen Herfra til evigheten fra 1953.
I likhet med mange andre plagg har også hawaiiskjorten en omfattende historikk. Det hele begynte på 1880-tallet, da amerikanske plantasjeeiere ville ha billig arbeidskraft. Det ble hentet inn arbeidere fra mange deler av verden, som Kina, Portugal og fremfor alt Japan. Og det var nettopp de japanske arbeidsinnvandrerne som danner bakteppet for hawaiiskjorten, eller resortskjorten. De som la hjemlandet Japan bak seg, brakte med seg ulike fargeglade og mønstrede kimonostoffer, som ble den første inspirasjonen for det som skulle bli til hawaiiskjorten.
Hvem som ga opphav til den aller første hawaiiskjorten strides de lærde om, men historikerne er sikre på at den dukket opp på 1920-tallet. Det sies at den første kunden kom fra den japanskfødte skredderen Koichiro Miyamoto, som arbeidet i Honolulu på 1920- og 1930-tallet. Gjennom eksperimenter med forskjellige fargesterke trykk på japanske yukata-stoffer fødtes den skjorten vi ser i dag. Kortermet med åpen krage, det vil si, uten knapp i halsen.
Andre hevder at det var studenten Gordon Youngs mor som sydde det første eksemplaret, en skjorte med bambusmønster som han først gjorde populær på University of Hawaii og deretter på University of Washington, der det djerve uttrykket fanget manges oppmerksomhet.
Uansett opphav kom opprinnelsen til skjorten som moteplagg i 1931, da den kinesisk-hawaiiske forretningsmannen Ellery Chun flyttet tilbake til Honolulu etter sin eksamen ved Yale. Midt under den knusende økonomiske nedgangen som rådde på den tiden i USA, startet han en virksomhet som skulle formidle den lokale stilen til resten av verden. I 1936 ser den første hawaiiskjorten dagens lys, og bare noen få år senere er skjorten blitt en suksess.
I løpet av et tiår fantes det 275 skredderier som sydde skjortene, og øyene i Stillehavet ble synonyme med skjortene som ble distribuert verden over. Ikke minst til Japan, der de også inngikk i en lukrativ handel med stoffer og denslags frem til andre verdenskrig og Pearl Harbour.
Da situasjonen hadde roet seg etter krigen, begynte man å minnes tiden før, da store skuespillere som John Barrymore, Douglas Fairbanks og Ronald Colman etter sigende bar de mønstrede og fargeglade skjortene på stranden når de hadde fri. Skjorten ble et symbol på ferie og fritid, og i 1948 så krigsveteranen Alfred Shaheen en ny mulighet for hawaiiskjorten. Shaheens bedrift hadde snart over 400 ansatte som sydde og solgte skjortene verden over.
Skjorten var så godt likt at ansatte ved Hawaiis statsforvaltning fikk bære den i arbeidstiden fra og med 1947. Det ble også en uoffisiell permuniform i den amerikanske marinen, der matrosene og soldatene visstnok bar skjorten i fritiden på stranden. Dette bidro til suksessen, og salget økte.
Fra og med 1947 ble det lov å bruke hawaiiskjorte på arbeidet, her vises den i et styrerom på Oahu Island, Hawaii.
Skjorten ble en ambassadør for Hawaii, og de fleste postkortene viste forskjellige varianter som befestet skjortens forankring som lokalt symbol for øyene. Kjente øyboere som Duke Kahanamoku, som var Hawaiis mest prominente surfer og en pioner innenfor idretten, befestet surfstilen som senere kunne ses på flere rockeband som også tok den til seg. Beach Boys, The Trashmen og The Ventures er bare noen av de bandene som utformet hele sitt image etter Duke Kahanamokus stil.
En stor grunn til hawaiiskjortens suksess må tilskrives de populærkulturelle filmstjernene som sies å ha brukt plagget ved flere anledninger. Hadde det ikke vært for Tom Sellecks medvirkning i TV-serien Magnum P.I, eller Elvis Presleys svingende hofter i filmen Blue Hawaii, hadde neppe hawaiiskjorten oppnådd samme kultstatus som den har i dag.
Joan Blackman og Elvis Presley i filmen Blue Hawaii fra 1961.
Det er lett å forbinde plagget med feel good og parasolldrinker, men faktum er at skjorten også ligger til grunn for flere antagonisters klesstil i de fleste filmene. Robert De Niro i Cape Fear, Al Pacino i Scarface og John Travolta i Pulp Fiction bar visstnok skjortene og har således nyansert synet på plagget.
På grunn av den omskiftelige kulturelle statusen skjorten har hatt, har dette kultplagget gjort et comeback i garderoben til flere stilbevisste menn. Men det som bør poengteres, er at skjorten egentlig er tidløs. De samme stilmessige forbildene som har brukt klassiske plagg som trenchcoat eller pologenser, brukte også hawaiiskjorten for flere tiår siden. Nå har menn verden over som er interessert i klassisk herremote, forstått det store ved skjorten og innlemmet den i sin sommergarderobe, der den hører hjemme.
Vintageklær og interessen for klassisk stil har vært økende i de senere år. I takt med at midjen på buksene går opp og shortsen blir kortere, vil mange komplettere linskjortene med andre overdeler som er behagelige å gå i når det er varmt. Da er hawaiiskjorten en perfekt erstatning.
Svar på de mest vanlige spørsmålene finner du her.
Hverdager besvarer vi ditt mail i løpet av 24 timer.