Biler på filmlerretet: Alfa Romeo Giulietta Spider i The Talented Mr. Ripley


Etter eksamen fra det prestisjefylte Ivy League-universitetet Princeton og en såkalt "grand tour" gjennom Europa, har Dickie trukket seg tilbake til den fiktive kystbyen Mongibello på Amalfikysten i Italia. Her bor han sammen med sin blendende kjæreste Marge i en enkel villa rett ved havet, med frodig hage og vakre steinlagte terrasser. Utenfor, i den lille bukten, ligger Dickies seilbåt Bird for anker i påvente av neste seilas. Det serveres martini til lunsj, det blir avkjølende bad i Middelhavets turkise vann og avslappende jazz fra platespilleren. Livet smiler til Dickie og Marge – men dette endrer seg raskt når en viss Tom Ripley gjør sin entré og skaper uro i idyllen. Vår herlige lille Alfa Romeo kjøres av Dickies barndomsvenn Freddie Miles.
Den lille røde Alfa Romeoen glir inn på piazzaen

Freddie er en selvsikker, vulgær og usedvanlig karismatisk livsnyter, hvis foreldre eier en kjede av luksushoteller. I filmen gjør han en storslått entré på en piazza i Roma, der Dickie og Tom sitter og frotterer seg med de lokale damene. Han svinger inn over brosteinene med sin røde Alfa Romeo Giulietta Spider, rett gjennom en flokk duer, spretter ut av bilen uten å bruke noen av dørene, marsjerer bestemt bort til bordet, heller opp et glass vin, styrter det og kunngjør at middagen inntas på Fabrizio’s – hvor et bord allerede venter. Freddie har verken bekymringer eller sorger, og det gjenspeiles i hans utsøkte valg av fremkomstmiddel. Han kunne uten videre valgt en mer prestasjonsorientert og iøynefallende Ferrari, men Freddie har ikke hastverk. Det har man ikke når man kjører en åpen Alfa Romeo – og året er 1958.
Alfa Romeo Giulietta Spider
Alfa Romeo Giulietta Spider ble presentert på bilutstillingen i Paris i 1955. Den åpne modellen var én av tre forskjellige karosseriformer som den italienske bilprodusenten tilbød på samme plattform. De andre variantene var Berlina, en firedørs familiebil, og Coupé-modellen Sprint. Målet var å bygge en mer folkelig bil som flere hadde råd til å kjøpe.
Dessverre hadde Alfa Romeo ikke midler til å masseprodusere biler i dette volumet, og spørsmålet om hvordan produksjonen skulle finansieres ble vanskelig å løse. Hvorfor ikke arrangere et nasjonalt lotteri der vinneren får sin egen splitter nye Giulietta Sprint, spurte de italienske politikerne? Genialt, sa Alfa Romeo – og solgte lodd for flere billioner lire. Problema risolto!
Som så mange ganger før var det det amerikanske markedet som etterspurte elegante cabrioleter, og nok en gang finner vi importøren Max Hoffman som spindelen i nettet. Han bestilte 600 Spidere og lovet en ny ordre på 2000 biler dersom Alfa Romeo kunne holde produksjonen oppe. Totalt ble det produsert cirka 14 300 Spidere mellom 1955 og 1965.
Bilen har blitt et symbol på enkel eleganse og har opp gjennom årene blitt brukt i en rekke filmer og TV-serier. Få biler føles like selvsikre og samtidig sympatiske som en Giulietta Spider.