Alt du vil vite om Breitling
Tekst: Joakim rönnqvist
Foto: Care of carl team
Breitling er varemerket som får deg til å tenke på pilotklokker, blankpolerte lenker og kronografer store nok til å lande et fly, og ja – det stemmer til en viss grad. Bak logoen med vingene skjuler det seg en fascinerende arv i klokkeverdenen. Et varemerke som har gått fra cockpit til kjendishåndledd, fra nisje til et popkulturelt ikon – og som nå er på vei mot en ny gullalder.
Selskapet ble grunnlagt i 1884 av Léon Breitling i Saint-Imier, hjertet av den sveitsiske Jura-regionen. Da luftfarten tok fart tidlig på 1900-tallet, tok selskapet steget – og i 1915 ble deres første håndleddskronograf lansert, skapt med piloter i tankene.
Stafettpinnen ble gitt videre innen familien, først til sønnen Gaston og deretter til barnebarnet Willi, som gjorde Breitling til den offisielle leverandøren til Royal Air Force i løpet av 1930-årene. Etter at piloten Ernest Schneider overtok varemerket i 1979, har de fortsatt utviklingen, og er nå basert i Grenchen.
Hva er greia med Breitling?
Kort sagt: funksjon møter form. Breitling er et av få varemerker som virkelig har bygget sitt renommé på å levere verktøy til profesjonelle – piloter, dykkere og militæret. Det handler ikke kun om stilrent design (selv om det også er rikelig med det), men om at klokkene er slitesterke, måler og assisterer.
Tenk bare på Navitimer, som gjør det mulig å utføre komplekse beregninger direkte på håndleddet, eller Superocean, som ble bygget på 1950-tallet for å være vanntett på 200 meters dyp.
Hva gjør Breitling unik i dagens klokkeverden?
Mange klokkevaremerker har skalert ned, blitt mer subtile og mer "formelle". Breitling har gått den andre veien. De har omfavnet sitt DNA med litt større urkasser, mer farge og mer «edge». Samtidig har de modernisert seg markant under Georges Kern (administrerende direktør siden 2017) med slankere modeller, in-house produserte urverk og tydeligere storytelling.
En slags kompromissløs modernitet – uten å miste sin identitet.
Hvilke modeller fra Breitling bør jeg kjenne til?
Det kommer an på hvem du er – men her er noen klassikere;
- Navitimer – Legendarisk pilotkronograf, lansert i 1952.
- Superocean (Heritage) – Dykkerklokke med retro-aura og moderne ytelse.
- Chronomat – 80-tallsikon med rouleaux-lenke og militær karakter.
- Top Time – Breitlings flørt med racingkulturen, ofte med fargeglade urskiver.
- Premier – For deg som liker Breitlings historie, men vil ha noe litt mer sivilisert.
Hvem bærer Breitling?
Tradisjonelt har Breitling blitt forbundet med piloter og eventyrere.
I dag er det imidlertid et varemerke for de som liker å gå sine egne veier. Surfere, kreatører, motorentusiaster og forretningsfolk som ønsker noe annet enn de vanlige stålklokkene. Et «statement» – men på en lavmælt måte.
Hva skal jeg tenke på hvis jeg vil kjøpe en Bretling?
- Størrelse: Visse modeller, spesielt de eldre, kan være ganske store. Prøv derfor klokken på håndleddet.
- Servicehistorikk: Som med alle klokker på bruktmarkedet er det viktig å kjenne til klokkens historikk.
- Følelsen: Breitling er som et par pilotbriller – det kreves en viss attityde. Føles det riktig, er det bare å satse.
Avslutningsvis
Breitling er kanskje ikke det første klokkemerket du tenker på i en verden der Rolex, Omega og Patek Philippe ofte dominerer overskriftene, men det er et varemerke med sjel, stil og en arv som strekker seg langt tilbake.
Og som med de beste klokkene – det er når du kjenner den på håndleddet, ser hvordan lyset fanges i urskiven og forstår hvorfor noen designet akkurat denne kronografen i 1952 – at det klikker.
Vil du fortsette der du var?
Kunderådgivning
Vanlige spørsmål
Svar på de mest vanlige spørsmålene finner du her.
Hverdager besvarer vi ditt mail i løpet av 24 timer.
Personlig stilrådgivning
Vi tilbyr pr i dag personlig stilrådgivning både via digitale og fysiske kundemøter ved vårt hovedkontor i Borås, Sverige.
Dersom du er interessert og vil bestille en tid med vår personal shopper, send en e-post til [email protected], hvor du også spesifiserer om du ønsker et digitalt eller fysisk møte. Vi hører av oss igjen med flere detaljer og forslag på tider.
Våre stilrådgivere ser frem til å hjelpe deg med å oppdatere garderoben din og investere i kvalitetsklær som holder over tid!